چگونه یک کاپشن ایده آل برای زمستان انتخاب کنیم؟

بسیاری از مردم برای خرید یک ژاکت زمستانی با مشکلات زیادی مواجه هستند. در واقع برخی به دنبال استفاده از بهترین لباس زمستان مطابق با مد روز بوده و برخی دیگر کارایی آن را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند. همچنین عده‌ای به قیمت حساسند و برخی ترجیح می‌دهند تا یک برند معتبر را خریداری نمایند. در راهنمای زیر اطلاعات دقیقی درباره‌ی نحوه انتخاب یک لباس مناسب زمستانی آورده شده است و تمامی نیاز‌ها و سلایق افراد را در بر می‌گیرد. با این راهنما می‌توان یک زمستان گرم و در عین حال لذت بخش را سپری نمود. با بپوش‌رو همراه باشید.

کت زمستانی چیست؟

کت یا ژاکت زمستانی یکی از انواع لباس است که به شما کمک می‌کند تا هوای سرد، باد، برف و باران را تحمل کنید. در واقع این لباس باید یک عایق ضخیم باشد تا زمانی که بدن در حال حرکت نیست را به خوبی گرم نماید و همچنین از باد‌های شدید و بارندگی نیز افراد را محافظت نماید. یک کاپشن زمستانی باید علاوه بر آنکه از آب بدن را محافظت کند دارای یک لایه‌ی بیرونی مقاوم برای جلوگیری از ورود هوا باشد.

در واقع اصطلاح کاپشن زمستانه یک اصطلاح کلی است که شامل کت‌های با وزن سبک و حتی سنگین با لایه‌های بیشتر نیز می‌باشد. کاپشن‌های نازک‌تر اغلب سبک و از یک سیستم یک لایه تهیه شده است و امکان فعالیت را در زمستان به افراد می‌دهند. کاپشن‌های چند لایه نیز می‌توانند بهترین لباس برای محافظت از سرمای شدید زمستان باشند.

به غیر محیط‌های سرد اغلب از کت زمستانی بلند برای موارد رسمی‌تر نیز استفاده می‌کنند. این کت‌ها در مقایسه با همتای خود سبک وزن بوده و در نقطه مقابل لباس‌های ورزشی مناسب آب و هوای سرد قرار می‌گیرند. کت‌های زمستانی دارای ویژگی‌های مختلف دیگری هستند که آسایش و قابلیت استفاده در اماکن مختلف را به افراد می‌دهند زیرا که تنها وزن یک نگرانی اولیه برای این لباس محسوب می‌شود.

انواع کاپشن زمستانه

انواع مختلفی از کاپشن‌های زمستانی در بازار وجود دارد که دارای عایق بندی مناسب بوده و با طراحی کارآمد، مناسب برای استفاده در فضای باز هستند. انواع کاپشن زمستانه را بر اساس رنگ، بعد فنی و ساختار تقسیم بندی می‌کنند که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

کاپشن زمستانه مناسب کار

کاپشن‌های زمستانه فنی که کاملا با اندام افراد سازگار هستند، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حرکات ورزشی و فعالیت‌های مختلف بدنی را بدون محدودیت انجام دهند. ویژگی‌های طراحی شده در این کاپشن به گونه‌ای است که حرکات و فعالیت‎های ورزشی به خوبی با آن قابل انجام است. در این مدل از کاپشن جیب‌های داخلی وجود دارد و دارای کلاه نیز می‌باشند.

کاپشن‌های زمستانه مناسب کار اغلب با زیپ‌های ساده و سازگار، آسان بسته می‌شوند و طول آن‌ها بسته به نظر افراد متغیر خواهد بود. کاپشن زمستانه مناسب کار از جمله کاپشن‌های بادوام در زمینه پوشاک به حساب می‌آید.

سوالی که ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول می‌سازد این است که آیا می‌توان لباس‌های کاری را در محیط‌های دوستانه و یا کار‌های روزمره پوشید؟

پاسخ این سوال مثبت است زیرا که اکثر تولید کنندگان این محصول لباس‌ها را با رنگ‌های خنثی و تیره عرضه می‌کنند و بنابراین شما مجبور نیستید تا آن را تنها در محیط کاری استفاده کنید. با این حال باید توجه داشت که مدل کاپشن زمستانه بر حسب قیمت ممکن است متغیر باشد. با این وجود پرداخت قیمت اضافی تاثیری در عملکرد این مدل از کاپشن برای رفت و آمد در خیابان‌های شهر و حتی فعالیت‌های کاری نخواهد داشت.

کاپشن زمستانه روزمره

اغلب کاپشن‌های زمستانه مناسب کارهای روزمره با وزن کمتر و اندازه‌ای درست تهیه می‌شوند. این کاپشن گرمای بیشتری را به بدن القا می‌کند و بدن را از باد و باران محافظت می‌نماید. راحتی و سبکی یکی از ویژگی‌های شاخص این مدل از کاپشن می‌باشد. عایق‌های به کار رفته در این کاپشن به گونه‌ایست که به طور معمول وزن آن را سنگین‌تر کرده و برای فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، اسکیت بازی در فضای باز و یا رفت و آمد برای کار مناسب می‌گردند.

کاپشن زمستانه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند که می‌توان به جیب‌های داخلی برای قرار دادن گوشی یا دسترسی به هدفون اشاره کرد. اغلب کارشناسان مد و فشن کاپشن‌هایی را توصیه می‌کنند که علاوه بر ایجاد تناسب اندام برای افراد از نظر ظاهری زیبا و جذاب باشد و از طرفی برای حمل و جا به جایی طولانی بیش از حد سنگین نباشد.

این مدل از کاپشن زمستانه برای کار نیز مناسب است هر چند که بیشتر برای گشت و گذار در زمستان به کار می‌رود و عملکرد خاص آن در این مواقع ستودنی خواهد بود.

ویژگی یک کت زمستانی باکیفیت

همانطور که هنگام انتخاب یک لباس برای فضای باز سعی در استفاده از موارد بسیار گرم دارید، انتخاب کاپشن زمستانی نیز باید به صورت دقیق انتخاب شود و بنابراین دانستن ویژگی‌های یک کاپشن زمستانه ضروری خواهد بود.

روکش بیرونی کاپشن

پوسته یا روکش بیرونی کاپشن یک مانع ضد آب برای لباس شماست که می‌تواند یک حفاظ عالی در برابر باران، برف و بوران باشد. استفاده از موادی مانند کورتکس که مانع آب و هوا هستند در اغلب کاپشن‌ها با کیفیت‌های مختلف به چشم می‌خورد. عایق بندی از طریق لایه‌ی بیرونی انجام نمی‌شود و نمی‌توان با یک روکش بیرونی خوب از کاپشن، تضمین نمود که یک لباس گرم را به تن دارید. در واقع اگرچه لایه‌ی بیرونی می‌تواند بدن را از آب و هوا محافظت کند اما برای عایق بندی بهتر است لایه‌های دیگری نیز به کاپشن اضافه شود.

استفاده از یک پوسته غیر قابل انعطاف در فعالیت‌هایی مانند سفر‌های کمپینگ زمستانی در یک شب مناسب می‌باشد. در سفر‌های نزدیک به خانه و یا جایی که وزن و سازگاری چندان اهمیتی ندارد، می‌توان یک کاپشن با ویژگی‌های راحت تر و متناسب با سلیقه خود انتخاب نمود.

اگر شما در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زمستانی زندگی می‌کنید که بارش‌ها به جای برف به صورت باران است، بهتر است به لایه‌ی رویی روی کاپشن خود توجه کرده و حتما از موارد ضد آب استفاده کنید. در شرایط خشک و برفی که کمتر باران می‌آید اهمیت لایه‌ی اولیه در کاپشن از بین رفته و به لایه‌های زیرین آن توجه بیشتری باید نمود.

عایق درون کاپشن زمستانه

در کاپشن‌های زمستانی سه نوع عایق وجود دارد که عبارتند از: پرها، الیاف مصنوعی و پشم مصنوعی که در واقع بدون توجه به خاصیت هر کدام، تاثیر یکسانی دارند. عایق مانع از پایین آمدن حرارت بدن شده و گرمای بدن را حفظ خواهد نمود. هرچه ضخامت عایق بیشتر باشد، کاپشن گرم‌تر بوده و برای مکان‌های سردتر مناسب خواهد بود.

آستر در کاپشن

آستر یکی از موارد بسیار مهم برای اکثر لباس‌های گرم است که با نگهداری و مراقبت مناسب می‌توان، دوام آن را افزایش داد. در واقع حفظ کیفیت کاپشن منوط به استفاده از آستر مناسب و کارآمد است که در فشرده سازی و کوچک نمودن عایق نیز نقش ویژه‌ای بر عهده دارد.

زمانی که رطوبت بسیار بالاست، آستر در خشک ماندن عایق تاثیر فراوانی دارد و لذا به راحتی می‌توان از کاپشن با آستر مناسب در موارد مختلف و فضای بیرون استفاده نمود.

از آنجا که تولید کنندگان کاپشن زمستانه سعی می‌کنند یک کاپشن ضد آب تهیه کنند، لذا اضافه کردن یک لایه ضد آب به درون کاپشن نیز به این هدف کمک می‌نماید. این پوشش می‌تواند به طور مستقیم با بدن در ارتباط باشد و لذا باید به گونه‌ای از آن استفاده نمود که علاوه بر پایین نگه داشتن رطوبت جذبی به کاپشن، جنس لطیفی نیز داشته باشد.

شاخص حجم و وزن عایق

از جمله عواملی که به انتخاب عایق کمک می‌کند، شاخص حجم این مواد می‌باشد. این شاخص از طرق مختلفی اندازه گیری می‌شود و می‌توان با آن مشخص نمود که تا چه اندازه پوسته‌های درونی و بیرونی یک کاپشن قدرت نگه داشتن عایق را داراست. در برخی مواقع و درست زمانی که از عایق‌های سنگین استفاده می‌شود، سریعا کاپشن به سمت پایین کشیده شده و تمامی عایق در بخش پایینی آن جمع می‌شود. این نتایج باعث از بین رفتن کیفیت کاپشن شده و در نهایت آن را بدون استفاده می‌نماید.

پر که عایق مناسبی برای کاپشن زمستانه به شمار می‌رود نیز می بایست از طریق حجم و وزن آن انتخاب شود. به طور مثال پر اردک با پر قو تفاوت‌های زیادی دارد و لازم است تا این دو شاخص در آن اندازه گیری شود و هر کدام که وزن و حجم پایین‌تری دارند، انتخاب گردد.

وزن پایین نیز عاملی مهم در انتخاب عایق به شمار می‌رود. حجم و وزن می‌تواند یک ایده‌ی عاقلانه برای انتخاب عایق مناسب به تولید کنندگان بدهد و از طرفی اهمیت زیادی نیز برای مشتریان به سبب کیفیت و دوام خواهد داشت.

در بیشتر مواقع تولید کنندگان کاپشن از یک روش ترکیبی برای استفاده از عایق استفاده می‌کنند که باید اطلاعات بیشتری نیز برای انتخاب و تمایز آن‌ها از یکدیگر داشت و از حوصله این بحث خارج است.

عایق مصنوعی

عایق مصنوعی از فیبر پلاستیکی ساخته شده است که به منظور ایجاد خواص عایق بندی اغلب به صورت متخلخل خواهد بود. تولیدکنندگان کاپشن زمستانه از کیفیت و خاصیت عایق مصنوعی شگفت زده شده‌اند و از این رو امروزه این مواد بیشتر از عایق‌های طبیعی در تولید استفاده می‌شوند. مزیت غالب عایق مصنوعی به نسبت دیگر عایق‌ها را می‌توان به عدم خیس شدن آن‌ها نسبت داد. اگرچه رطوبت می‌تواند برخی از خواص این عایق‌ها را از بین ببرد اما تاثیر آن به اندازه عایق طبیعی نبوده و سریعا نیز خشک می‌گردد.

یکی از اشکال‌هایی که به عایق مصنوعی وارد می‌شود طول عمر پایین آن می‌باشد. عایق مصنوعی اغلب پس از مدتی فشرده و پهن می‌شود و لذا منافذ آن بسته شده و توانایی گرم کردن آن کاهش خواهد یافت. در واقع عایق مصنوعی را برای آب و هوای معتدل مناسب می‌دانند.

عایق پشم گوسفند

پشم گوسفند به صورت یک پارچه ضخیم می‌باشد که بافته شده و یک لایه محکم و با دوام برای گرم کردن بدن خواهد بود. پشم گوسفند به عنوان الیاف طبیعی ارزان شناخته شده و مانع از عبور آب از کاپشن می‌گردد. اصلی ترین مزیت پشم گوسفند این است که همانند دیگر الیاف ضخیم نیست و بنابراین گرمای کمتری را به بدن القا خواهد نمود.

عایق ترکیبی

استفاده از عایق ترکیبی می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد و از طرفی متناسب با نیاز هر فرد، کارایی کاپشن را به حداکثر خواهد رساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریبا بیش از 50 درصد کاپشن‌های زمستانه دارای عایق هیبرید و ترکیبی هستند. در واقع این عایق‌ها هستند که در آستین یا پایین کاپشن به شکلی متفاوت استفاده شده و سبب ایجاد تعادل در بدن و راحتی در حرکات دست و بدن می‌گردند.

تفاوت‌های بسیار ظریفی را می‌توان در عملکرد انواع کاپشن با عایق ترکیبی پیدا کرد که به کارایی بهتر آن‌ها کمک می‌کند. ترکیبی از الیاف مصنوعی و پشم گوسفند طبیعی معمول‌ترین نوع عایق ترکیبی است که کارایی یک عایق مصنوعی را به همراه خواهد داشت.

دکمه و زیپ

توجه دقیق به دکمه‌های سر آستین و زیپ در جلوی کاپشن نیز اهمیت فراوانی دارد زیرا علاوه بر آنکه در مقاومت به آب و هوای کاپشن نقش دارد، در حفظ گرما نیز تاثیر گذار است. دکمه‌های سر آستین در کاپشن باید به گونه‌ای طراحی شوند که از ورود سرما به درون بدن از طریق آستین جلوگیری نمایند و از طرفی دارای طراحی شیک و منحصر به فرد نیز باشند.

زیپ نیز جزو جزئیاتی است که شایسته توجه می‌باشد زیرا که ممکن است پارچه‌ها ضد آب انتخاب شوند اما اغلب زیپ‌ها ضد آب نیستند. مدل‌های خاص کاپشن زمستانه مانند کاپشن‌های کوهنوردی و اسکی از زیپ ضد آب تهیه می‌شوند و از ورود باران و برف به درون کاپشن جلوگیری خواهند نمود. با این مدل از زیپ می‌توان به قلب طوفان نیز حرکت کرد. تا زمانی که از زیپ ضد آب و دو طرفه استفاده می‌شود، احتمال خیس شدن بدن پایین است و حتی می‌تواند با کاپشن روی زمین نیز نشست، گویی در یک کیسه خواب بسیار نرم و گرم نشسته‌اید.

در نهایت آنچه در انتخاب کاپشن زمستانه تاثیر گذار است، وجود جیب‌های مختلف در درون یا روی کاپشن می‌باشد. در واقع جیب‌ها محلی برای قرار گرفتن گوشی موبایل، کارت بانکی و هدفون هستند و لذا برای هرکس درجه اهمیت متفاوتی دارند.

زمانی که به دنبال خرید یک کاپشن زمستانه خوب هستید، بهتر است تمامی عناصر مورد نیاز و بیان شده را در هر یک از کاپشن‌های موجود در بازار بررسی نمایید. در واقع در میان انواع کاپشن زمستانه باید مطمئن گردید که یکی از آن‌ها از میان بقیه، تمامی عناصر مورد نیاز برای حفاظت از بدن شما در ماه‌های سرد سال و فصل زمستان را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *