رنج آورترین لباس‌هایی که در طول تاریخ مد شدند

متاسفانه همه می دانیم که در طول تاریخ و برای قرن های متمادی، بانوان به عنوان انسان های ضعیف و به اصطلاح وابسته شناخته شده بودند. جالب است بدانید که در قرن 20 ام، تنها فقط زنان آمریکایی حق رای در حوزه های مختلف را داشتند و این ماجرا به موضوعات شخصی‌تری هم راه پیدا کرده بود، برای مثال بانوان حق نداشتند کارت های اعتباری خود را باطل کنند، مگر این که با اجازه ی کامل همسرشان و همچنین امضای وی این کار صورت می گرفت!

باید بدانید که حقوق و آزادی ای که زنان امروزی از آن بهره می برند، به تازگی و در  دهه های اخیر به دست آمده است و این قوانین برای مادربزرگ های شما قطعا بسیار عجیب و دور از ذهن است! البته حقوق بانوان در زمان نسل قبل از آن ها حتی وجهه‌ی بدتری هم داشته، به طوری که امروزه حتی شنیدن این نابرابری ها هم غیر قابل باور و دور از ذهن به نظر می رسد.

علاوه بر داشتن حقوق قانونی بسیار ناچیزی که در گذشته برای بانوان وضع شده بود، باید بدانید که حتی انتخاب های لباس و صنعت مد نیز به صورت خیلی محدود در حوزه ی زنان فعالیت می کردند. این وضعیت به قدری نا به ­هنجار بود که در اواخر دهه‌ی 1940 خانم هایی که شلوار می پوشیدند در صورت دیده شدن در مکان های عمومی بازداشت و توسط مامور ها دستگیر می شدند، زیرا که به عقیده ی مردم آن دوران شلوار پارچه‌ای فقط مختص به آقایان بود و بانوان فقط حق پوشیدن دامن را داشتند!

امروزه خانم ها برای پوشیدن لباس های مورد نظرشان انتخاب های بسیار زیادی دارند که همین موضوع باعث شده تا بتوانند نه تنها لباس های راحتی برای خود انتخاب کنند، بلکه بتوانند به واسطه ی لباسی که می پوشند شخصیت و استقلال خود را نیز به نحوی بیان کنند. اما متاسفانه در گذشته انتخاب ها علاوه بر این که بسیار محدود بوده اند، باعث می شد تا بانوان، لباس هایی که پوشیدن آن ها برایشان بسیار سخت و عذاب آور بود را امتحان کنند. با بررسی ای که کارشناسان دنیای مد روی لباس های قدیمی انجام داده‌اند، یک سری از نتایج به دست آمده که با استناد بر آن ها می‌توان گفت پوشیدن بسیاری از این لباس‌ها برای خانم ها بسیار سخت و ناراحت کننده بود، در عین حال باعث محدودیت آن‌ها می شده و در مواردی کاملا برای سلامتی خطرناک و مضر بوده است. در برخی از موارد این نوع ترند های لباس باعث مرگ و آسیب های بسیار جدی در بانوان نیز می‌شد.

در ادامه و در این مقاله که توسط بپوش‌رو گردآوری شده، ما قصد داریم تا شما را با این ترند هایی که در طول تاریخ بر علیه سلامتی و راحتی خانم ها بوده‌اند، آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

لباس هایی که کمر بسیار تنگی داشتند و باعث می شدند تا تنفس در آن ها به شدت سخت و طاقت فرسا باشد!1- لباس هایی که کمر بسیار تنگی داشتند و باعث می شدند تا تنفس در آن ها به شدت سخت و طاقت فرسا باشد!

این نوع لباس ها شاید امروزه نیز مورد استفاده‌ی بسیاری از افراد قرار گیرد اما به شدت مدل های قدیمی نیست. در قرن 16 ام از این نوع لباس‌ها استفاده می‌شد تا خانم ها به کمر های بسیار باریکی دست پیدا کنند و همچنین مورد مقبولیت همگان قرار بگیرند. جالب است بدانید این نوع لباس ها در زمان گذشته به وضوح باعث ناراحتی و سختی خانم ها بوده است به گونه ای که در مواردی باعث می‌شد تا نتوانند به خوبی تنفس کنند. همچنین جالب است بدانید که مواد سازنده‌ی آن ها معمولا از جنس بسیار سفت بوده است. به طور مثال برای ساختن برخی از کمر بندهای این لباس ها از استخوان وال استفاده می شد.

این موضوع باعث شده بود تا خانم ها هنگامی که کمربند این نوع لباس را می بستند، نتوانند به راحتی  نفش بکشند و یا حتی دست هایشان را نزدیک به سر ببرند. البته در برخی از موارد اگر می خواستند به سرعت حرکت کنند، باعث از دست دادن تعادل آن ها و در نهایت لیز خوردنشان می شد. در واقع این ترند از خانم ها یک ظاهر بی عیب و نقص می ساخت، اما از درون باعث می شد که حس زندانی شدن در یک قفس را داشته باشند.

در قرن 19 ام دکتر ها به این دسته از بانوان درباره ی محکم بستن کمربندهای لباسشان  هشدار دادند. یکی از روزنامه های پزشکی که از آن دوران تا به حال در انتشار است، The Lancet بوده که یک مقاله در خصوص “مرگ ناشی از محکم بستن بند‌های لباس” در سال 1890 منتشر کرد و سعی بر این داشت تا به وسیله ی آن از اهمیت این موضوع به زنان جامعه اطلاع دهد. با گذشت زمان و فرا رسیدن قرن 20 ام ، این موضوع در بین زنان جا افتاد و ترندهای دیگری، جایگزین این لباس های خطرناک شدند. البته با وجود گذشت بیش از 2 قرن نمی توان به صورت قاطعانه گفت که هیچ کس دیگر از مد لباس های آسیب زننده استفاده نمی کند، اما بی شک می توان گفت که دیگر این نوع لباس ها جزء مد روز نیستند.

 کفش های پاشنه بلند در زمان قدیم به عنوان کفش ها 3 فوتی شناخته شده بودند.2- کفش های پاشنه بلند در زمان قدیم به عنوان کفش ها 3 فوتی شناخته شده بودند.

اگر فکر می کنید که کفش ها پاشنه بلند امروزی موجب اذیت خانم ها می شوند باید به شما بگوییم که این نوع کفش ها اصلا قابل مقایسه با مدل های قدیمی خود نیستند. جالب است بدانید کفش های پاشنه بلند بیشتر در اروپا و بین قرون 15 تا 17 میلادی بسیار پر طرفدار بودند و به عنوان کفش های لژ دار در میان مردم مطرح شدند. این مدل کفش ها در واقع هرگز از بین نرفته و فقط شکل امروزی تری به خود گرفته اند. به طور واقع بینانه اگر بخواهیم به این موضوع بنگریم، باید این را در نظر گرفت که خانم ها اصلا با پوشیدن این نوع کفش  ها احساس راحتی نمی کنند و همچنین قادر نیستند تا آزادانه راه بروند و این یکی از ویژگی های اصلی و منفی کفش های پاشنه بلند است. جالب است بدانید تاریخ آن ها به خیلی قبل تر از دوران کفش های لژ دار بر میگردد. در واقع باید بگوییم که این کفش ها به طور رسمی در قرن 10 ام هم توسط بانوان و هم توسط آقایان استفاده می شد. اولین بار این کفش به منظور کمک به سوارکارن ساخته شد تا بتوانند پاهایشان را به راحتی روی رکاب اسب نگه دارند. در قرن 17 ام مردان و زنان قشر بالا کفش های پاشنه بلند می پوشیدند و در واقع این را نماد پرستیژ می دانستند. در قرن 18 ام مردان به این نتیجه رسیدند که این نوع کفش ها بسیار غیر کاربردی هستند و از آن زمان به بعد کفش های پاشنه بلند به عنوان اکسسوری دائمی بانوان شناخته شد.

 استفاده از قطرات یک نوع گیاه سمی که باعث بزرگ تر جلوه دادن چشم ها می شد.3- استفاده از قطرات یک نوع گیاه سمی که باعث بزرگ تر جلوه دادن چشم ها می شد.

در زمان گذشته چشمان درشت به عنوان نماد زیبایی در بین خانم ها شناخته می شد. البته نکته‌ی حائز اهمیت این است که مطالعات نشان می‌دهد که خانم هایی که دارای چشمان درشت هستند، بیشتر از سایرین در مرکز توجه افراد قرار می گیرند. اما تفاوت خانم های مدرن با قدیمی این است که امروزه بانوان با استفاده از تغییر رنگ چشم و آرایش سعی در بزرگ نشان دادن چشم هایشان دارند اما افرادی که در قرن 16 ام در ایتالیا زندگی می کردند از روش خطرناکی برای درشت نمایی چشم هایشان استفاده می‌نمودند

Belladonna نام یک گیاهی است که از آن در قرن 19 در فرانسه به عنوان محصول آرایشی نام برده شده است. برداشت این گیاه هنگامی که به رشد کامل می رسد بسیار خطرناک بوده مخصوصا اگر در دوز بالا باشد. جالب است بدانید این گیاه امروزه نیز مصارف داروئی دارد و برای درمان مردمک چشم به کار برده می شود.

تمام کسانی که یک بار به دکتر برای انجام این کار مراجعه کرده‌اند می دانند که چه مقدار تجربه ی سختی است. بعد از اینکه قطره را داخل چشم می ریزند، مردمک برای چندین ساعت بزرگ می شود و البته باعث می شود که چشم شما دیگر قادر به متمرکز شدن نباشد. با انجام مداوم این کار قطعا صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می شود.زنان چینی در گذشته استخوان پاهایشان را می شکستند تا آن ها را کوچکتر کنند

4- زنان چینی در گذشته استخوان پاهایشان را می شکستند تا آن ها را کوچکتر کنند.

یکی دیگر از نمونه های وحشتناک مد قدیم که امروزه باعث انزجار هر فردی می شود، این است که چینی ها در گذشته، پاهایشان را می‌شکستند تا آن ها را کوچک تر کنند. این سنت در واقع از منطقه‌ی  Tang Dynasty بین سال های 618 تا 906 میلادی بین زنان رواج داشته است. در قرن 10 ام میلادی داشتن پاهای کوچک افتخار بود و زنان بسیاری برای داشتن پاهای کوچک تلاش می کردند و زیر فشار سخت شکستن استخوان های پا می رفتند. حتی برای پاهای کوچک جایزه‌ی Golden Lotus را در نظر گرفته بودند!

دختران کوچک 5 ساله، 4 انگشت کوچک خود را محکم می بدستند تا مانع از رشد آن ها شوند. علاوه بر این، بستن پاها باعث می شد تا شکل نا هنجاری به پاها دست دهد. نکته‌ی اصلی در مورد این سنت این بود که زنان باید تا آخر عمر پاهای خود را می بستند و در اکثر موارد راه رفتن برای آن ها بسیار سخت می شد. این کار بیشتر در مردم قشر مرفه جامعه‌ی چین صورت می گرفت و در برخی موارد نیز زنان قشر پایین این کار را انجام می دادند تا بتوانند ازدواج بهتری داشته باشند!

نکته ی حائز اهمیت این است که متاسفانه این فرهنگ تا اوایل قرن 20 ام نیز ادامه یافت و سپس بعد از آن توسط این دولت ممنوع اعلام شد.دامن های بسیار پهنی که به طرز تاسف باری باعث مرگ زنان می شد!

5- دامن های بسیار پهنی که به طرز تاسف باری باعث مرگ زنان می شد!

در میان تمام مدهایی که باعث عدم راحتی زنان برای راه رفتن می شد، این دامن های پهن در واقع از خطرناک ترین ترند زمان قدیم به شمار می‌آید. این دامن ها برای قرن های متمادی مد بودند و همین موضوع باعث می شد تا عده ی زیادی از آن ها استفاده کنند. این دامن ها حتی در دوره ی رنسانس روی جلد مجله‌ی ووگ نیز رفته بودند و در اواخر قرن 18 ام تا اوایل قرن 19 میلادی در سرتاسر جهان گسترش یافتند.

در اواسط قرن 19 ام زنان دامن های بسیار بزرگ و آهار داری زیر پیراهن هایشان می پوشیدند که بسیار جنس زمختی داشت. در اروپا نام این دامن های را Crinolinemania گذاشته بودند. راه رفتن با این لباس ها در مکان های شلوغ و پرجمعیت بسیار برای بانوان سخت بود.دامن های زنجیر داری که باعث می شد زنان نتوانند قدم های بلند بردارند

6- دامن های زنجیر داری که باعث می شد زنان نتوانند قدم های بلند بردارند.

با توجه به بررسی های انجام داده شده این طور معلوم است که طراحان لباس به راحتی حرکت خانم ها در زمان قدیم اصلا توجهی نداشتند. این موضوع را به ویژه در دهه ی 1900 می توانید به وضوح مشاهده کنید. بعد از این که دامن های آهار دار از مد خارج شدند، نوبت به دامن های بسیار باریک رسید که این مد نیز نسبت به قبلی بسیار افراطی تلقی می شود. در اوایل قرن بیستم میلادی زنان دامن های بسیار نازکی می پوشیدند که اصطلاحا به آن ها دامن های زنجیر دار گفته می شد. پوشیدن این دامن ها باعث می شد تا پاهای بانوان باریک تر به نظر برسد و متاسفانه راه رفتن را نیز برای آن های به مراتب سخت تر می کرد. این نوع دامن نه تنها باعث سخت تر شدن حرکات برای خانم ها می شد بلکه زنان را در موقعیت های بسیار خطرناک نیز قرار می داد. برای نمونه می توان به تصادف هایی اشاره کرد که باعث مرگ این دسته از بانوان در طول تاریخ شد. به همین علت این ترند به یکی از خطرناک ترین ها در طول تاریخ بدل گشته است.مدل آستین های فرانسوی که باعث می شد حرکت دادن دست ها برای بانوان بسیار سخت شود

7- مدل آستین های فرانسوی که باعث می شد حرکت دادن دست ها برای بانوان بسیار سخت شود.

نکته ی بارز در مورد لباس هایی که در دوران قدیم طراحی می شدند این است که اکثرا کاربردی نداشتند. در اوایل دهه ی 1820 به لطف آستین های ژیگوت زنان دیگر قادر نبودند به طور کامل و راحت از دست هایشان استفاده کنند. البته شما امروزه نیز می توانید شاهد به کار بردن آستین های پفی در لباس ها باشید اما آستین هایی که در قرن نوزدهم استفاده می شدند، به قدری پفی بودند که به سختی می شد آن ها را حرکت داد.

این آستین ها همچنین مانع از بالا رفتن دست بانوان تا نواحی سر می شد. با معروف شدن این ترند شاهد بانوانی بودیم که به سختی می توانستند دست های خود را تکان دهند و تنها قادر به نفس کشیدن بودند. انجام دادن فعالیت های فیزیکی با استفاده از این
آستین ها تقریبا غیر ممکن بود.

 لوازم آرایش سرب دار که باعث مسمویت مردم می شد.8- لوازم آرایش سرب دار که باعث مسمویت مردم می شد.

یکی از مشکلات اصلی مردم در تمام دوران ها داشتن صورت رنگ پریده بود. با تغییر مد مردم سعی در تغییر رنگ پوست خود داشتند. قدمت استفاده از لوازم آرایش سربی به زمان یونان باستان بر می گردد و تا چندین قرن با استفاده از این لوازم آرایش زنان رنگ پوست خود را در یونان روشن می کردند. بیشترین زمان مصرف این نوع مواد در دوران ملیکه الیزابت بود. این ملکه برای پوشاندن زخم هایی که از جنگ برایش باقی مانده بود، دستور داد تا برایش لوازم آرایش سربی تهیه کنند و از آن پس مصرف این نوع لوازم به شدت افزایش یافت.

شاید در ظاهر خوب به نظر برسند، اما برای بدن انسان بسیار مضر هستند. این مواد سمی توسط پوست جذب بدن می شوند و باعث ریزش مو، التهاب و همچنین تاول خواهند شد. این مواد باعث مرگ برخی از افراد در آن دوران شده بود که همین موضوع تاییدی بر سمی بودن لوازم آرایشی سربی است. یکی دیگر از روش هایی که افراد برای روشن کردن پوست از آن استفاده می کردند، بلعیدن آرسنیک بود.

8- یکی دیگر از روش هایی که افراد برای روشن کردن پوست از آن استفاده می کردند، بلعیدن آرسنیک بود.

خانم ها در طول تاریخ راه های بسیار خطرناکی را برای روشن کردن پوست صورت خود امتحان کرده اند. اگرچه که همه‌ی ما می دانیم امروزه خانم های اروپایی و همچنین افراد در کشورهای غربی بیشتر علاقه به برنزه شدن دارند، ولی در گذشته تمام بانوان سعی در سفید کردن پوست هایشان داشته‌اند. جالب است بدانید که در کشور هندوستان سالانه عده‌ی بسیار زیادی هزینه های گزافی برای روشن کردن پوست صورت خود می پردازند. این افراد غالبا از محصولات پوستی که مخصوص به روشن کردن پوست هستند، استفاده می کنند.

این محصولاتی که توسط داروخانه ها و شرکت ها در دنیای مدرن عرصه می شوند، کاملا با محصولات زمان های قدیم متفاوت است. همانطور که می دانید سفید کننده ها در دوران قدیم بسیار عوارض جانبی داشتند.

با ورود به قرن 20 ام میلادی، پولک های آرسنیکی بسیار در بین محصولات زیبایی و بهداشتی معروف و محبوب شد. امروزه همگی از خطرات آرسنیک با خبر هستیم و همانطور که می دانید، دوز های بالای این محصول کاملا سمی و خطرناک است. اما در آن زمان عده‌ی زیادی آرسنیک را بدون آگاهی می بلعیدند.

البته محصولاتی نیز هستند که در قرن 21 ام بر پایه ی ارسنیک ساخته می شوند اما همه ی ما می دانیم که برای این محصولات جایگزین دارویی دیگری نیز داریمبانوان برای این که پوست روشن تر و شفاف تری داشته باشند اجازه می دادند تا زالو ها خون بدن آن ها را بیرون بکشند

9- بانوان برای این که پوست روشن تر و شفاف تری داشته باشند اجازه می دادند تا زالو ها خون بدن آن ها را بیرون بکشند.

شاید یکی از دلایلی که بانوان در غرب علاقه مند به تیره تر شدن رنگ پوست خود هستند، این است که این کار خیلی راحت تر از روشن کردن پوست خواهد بود. در طول سال های متمادی بانوان روش های متعددی را برای روشن تر کردن رنگ پوست خود امتحان کرده اند اما یکی از مشمئز کننده ترین روش ها، حجامت خون بوده است. ممکن است که انجام دادن این کار به دلیل کم شدن خون در بدن باعث شود که موقتا رنگ پوست شما سفید شود اما باید بدانید بلافاصله بعد از این که مقدار خون حجامت شده در بدن تولید شود، رنگ پوست به حالت اولیه باز می گردد و هیچ تاثیری در روشن شدن و درخشان تر شدن پوست نخواهد داشت. حتی علم و دانش امروزی نیز این موضوع را به هیچ وجه تایید نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *