مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

شیک پوشی هم مانند هر علم و هنر دیگری اصول و قواعد خود را دارد و مثلث شیک پوشی نیز برای طبقه بندی و تعریف دقیق و سازماندهی شده این اصول و قواعد به وجود آمده است. مثلث شیک پوشی سه ضلع دارد و هر یک از این اضلاع یکی از جنبه‌های استایل و شیک پوشی را در انتخاب لباس بیان می‌کند. هر کسی که می‌خواهد شیک پوشی را به طور اصولی فرا بگیرد باید قبل از هر چیز با مثلث شیک پوشی آشنا شود. در این مقاله از بپوش رو شما مثلث شیک پوشی و اضلاع و قواعد آن را خواهید شناخت و با اصول پایه انتخاب لباس بیشتر آشنا خواهید شد.

مثلث شیک پوشی چیست؟

مثلث شیک پوشی بر اساس یکی از قواعد پایه در تجارت به نام Pareto Principle یا اصل 80/20 شکل گرفته است. طبق این اصل “در بیشتر رویدادها 80 درصد از تاثیر قابل مشاهده از 20 درصد از عوامل شناخته شده ناشی می‌شوند.” به عبارت دیگر حتی در پیچیده‌ترین سیستم‌ها نیز با تحت کنترل درآوردن عوامل اصلی می‌توان نتایج دلخواه را به دست آورد. در دنیای مد نیز این اصل برقرار است و با کنترل کردن سه فاکتور مهم “اندازه بودن، جنس و پارچه و کارکرد” می‌توان شیک پوش شد. این سه فاکتور مثلث شیک پوشی را شکل می‌دهند و هرچه بهتر کنترل شوند شما را خوش لباس‌تر خواهند کرد و هرچه کمتر به آن‌ها توجه کنید استایل بدتری خواهید داشت.

اندازه بودن لباس

در میان سه فاکتوری که مثلث شیک پوشی را شکل می‌دهند اندازه بودن لباس از بقیه حیاتی‌تر است. در واقع با بی‌توجهی به این فاکتور، فاکتورهای دیگر بی‌اهمیت می‌شوند و توجه کردن یا نکردن به آن‌ها تاثیری در جذابیت استایل شما نخواهد داشت. لباسی که در تمام قسمت‌ها اندازه است و تنگ یا گشاد و کوتاه یا بلند نیست نه تنها زیبا و شیک به نظر خواهد رسید و اندام شما را در بهترین شکل نشان خواهد داد بلکه راحتی کاملی برای شما فراهم خواهد کرد. اما اندازه بودن از دو بعد مطرح است، بعد طول و بعد عرض. واضح است که لباس‌های آماده برای سایز استاندارد طراحی می‌شوند و تقریبا هر لباس آماده‌ای پس از خرید به اندازه شدن نیاز دارد.

اندازه‌های طولی

بلند یا کوتاه بودن یک لباس اولین چیزی است که همیشه به چشم می‌آید. بسیار پیش می‌آید که آستین‌های پیراهن، قد پیراهن یا کت و یا پاچه‌های شلوار در اندازه مناسبی نباشند و شما را بدتیپ جلوه دهند. این بعد از اندازه بودن را می‌توان در چند اصل زیر خلاصه کرد:

  • وقتی دست خود را پایین گرفته‌اید لبه سرآستین پیراهن باید تا زیر استخوان برجسته مچ دست برسد.
  • پیراهن شما باید تا اندازه‌ای بلند باشد که حداقل سه سانتی‌متر از لبه آن داخل شلوار قرار بگیرد.
  • آستین کت باید یک تا دو سانتی‌متر کوتاه‌تر از آستین پیراهن باشد.
  • قد کت باید در حالت ایستاده تا نیمه باسن برسد.

مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

اندازه‌های عرضی

پس از اندازه‌های طولی نوبت به اندازه‌های عرضی می‌رسد که به تنگی و گشادی لباس‌ها مربوط می‌شود. این مورد را هم می‌توان در چند قانون کلی زیر خلاصه کرد:

  • پاچه شلوار رسمی باید از ران به تدریج تنگ‌تر شود و فرم طبیعی پا را دنبال کند.
  • تنگی کمر شلوار باید در حدی باشد که بدون باز کردن زیپ سر نخورد. البته شلوارهایی که با ساسپند پوشیده می‌شوند معمولا کمر گشادتری دارند.
  • پیراهن باید فرم طبیعی سینه را دنبال کند یعنی برای آقایان لاغر به تدریج تنگ شود و برای آقایان هیکلی، تقریبا راسته باشد.
  • سرآستین‌ها باید در حدی تنگ باشند که مچ را اذیت نکنندد اما بدون باز کردن دکمه‌ها هم نتوان پیراهن را از تن درآورد.
  • یقه باید در پوست گردن را لمس کند اما آن را اذیت نکند در حدی که بتوانید دو انگشت خود را زیر آن ببرید.
  • شانه‌های کت باید دقیقا روی خط سرشانه‌های شما قرار بگیرد نه پایین‌تر و نه عقب‌تر.

مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

پارچه و جنس لباس

وقتی یک دست کت و شلوار به خیاط سفارش می‌دهید خیاط دستمزد خود را بر اساس جنس پارچه تعیین می‌کند و همین مساله نشان دهنده اهمیت جنس پارچه در انتخاب لباس است. پارچه و جنس لباس دومین ضلع از مثلث شیک پوشی است که جزو یکی از موارد اساسی در ساحتار لباس به شمار می‌رود. پارچه، بافت و سنگینی لباس را مشخص می‌کند و شکلی را که لباس روی تن شما می‌ایستد تعیین می‌کند. نوع مراقبت از لباس نیز به جنس آن وابسته است. بیشتر لباس‌های مردانه از جنس پشم، پنبه، الیاف مصنوعی و یا ترکیبی از این موارد هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پشم

پشم گوسفند یکی از الیاف پرکاربرد در تهیه کت و شلوار مردانه است و لباس‌های تهیه شده از این الیاف می‌توانند ضخامت، بافت و کاربردهای متفاوتی داشته باشند. پشم گرم‌تر از پنبه است و نرم روی بدن می‌ایستد. پشم خاص قیمت بالایی دارد و نگهداری از آن نیز کمی پیچیده است.

مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

پنبه

الیاف پنبه که به آن نخی هم گفته می‌شود کاربرد بسیار زیادی در صنعت مد دارد. لباس‌های روزمره مثل تیشرت و سوئیشرت از الیاف نخ کشباف تهیه می‌شوند و نرم‌تر و ظریف‌تر هستند. در مقابل لباس‌هایی مثل پیراهن و شلوار مردانه راحتی نیز از تار و پود نخی تهیه می‌شوند که خنک و سبک اما مستعد چروک شدن هستند.

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی هم جایگاه خاصی در لباس‌های امروزی دارند و لباس‌های تهیه شده از این الیاف ارزان و بادوام هستند اما چندان شیک و زیبا به نظر نمی‌رسند. اما اگر این الیاف با الیاف طبیعی مثل پنبه و پشم مخلوط شوند پارچه‌های بادوام و مقاوم در برابر چروک به وجود می‌آورند که زیبایی الیاف طبیعی را نیز دارند.

مثلث شیک پوشی و همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

کارکرد لباس

سومین و آخرین ضلع از مثلث شیک پوشی کارکرد و استفاده‌ای است که یک لباس دارد. این ضلع را می‌توان سنگ بنای مثلث شیک پوشی نامید چون ما هر لباسی را در وهله اول به خاطر کاربردی که دارد می‌پوشیم. لباس پوشیدن شما باید یک راه برای رسیدن به اهدافتان باشد مثلا لباس‌های رسمی را برای موقعیت‌های رسمی می‌پوشید و به همه اعلام می‌کنید که درک و جایگاه اجتماعی بالایی دارید یا اینکه لباس‌های اداری را برای محیط کار و تجارت می‌پوشید و جایگاه کاری خود را بالا می‌برید. اما بسیاری از افراد به کارکردی که لباس‌ها دارند توجه نمی‌کنند و گاهی لباس‌های می‌پوشند که مناسب موقعیت نیست.

مثلا فرض کنید لباسی که برای محیط کار پوشیده‌اید بیش از اندازه رسمی است، در این صورت همه شما را فردی خودنما و متظاهر قلمداد خواهند کرد، در مقابل اگر لباس‌هایی بیش از اندازه راحت انتخاب کنید بی ملاحظه و بی‌قید به نظر خواهید رسید و این مساله قطعا در جایگاه شما در محیط کار اثر خواهد گذاشت. پس کارکرد لباس‌ها اهمیت زیادی دارد و شما باید قبل از انتخاب هر لباس به موقعیتی که قرار است آن را بپوشید توجه کنید تا انتخاب درستی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *