با بالا رفتن سن چه تغییراتی در بدن شما ایجاد می شود؟

با بالا رفتن سن چه تغییراتی در بدن شما ایجاد می شود؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از افزایش سن خود می‌ترسید و راجع به این موضوع بسیار نگران هستید، باید به شما بگوییم که تمام افراد نسبت به افزایش سن خود نگران هستند، پس شما تنها نیستید.

Gail Saltz یکی از روان‌پزشکان بسیار معروفی است که در تلویزیون نیز برنامه اجرا می‌کند. این روانپزشک طبق مقاله‌ای که ارائه داده است اظهار داشته که ترس از پیر شدن، یکی از فوبیاهای رایجی است که مردم در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

ممکن است شما از افزایش سن به علت کهولت و ناتوانی در انجام کارها و یا حتی مرگ بترسید اما باید بدانید که مزایایی هم وجود دارد، حتماً با شنیدن این موضوع تعجب خواهید کرد اما حقیقت این است که بالاتر رفتن سن مزایایی را نیز به همراه دارد که حتماً دانستن آن‌ها برای شما جالب خواهد بود.

دکتر Saltz می‌گوید:

هیچ گاه از یاد نبرید که با افزایش سن، تجربه، خرد و همچنین دایره‌ی کسانی که دوست دارید در اطرافتان وسیع‌تر می‌شود و همچنین حس راحتی و امنیت بیشتری با خود خواهید داشت. گفتن این حرف‌ها ممکن است کلیشه به نظر برسد، اما کاملاً حقیقت دارد.

مسن‌تر شدن و افزایش سن ممکن است چیزی باشد که نتوان از آن جلوگیری کرد اما این که سن شما گونه بالا می‌رود و کنترل کیفیت آن کاملاً قابل تغییر است. شما می‌توانید با انجام فعالیت‌هایی نظیر ورزش، رژیم غذایی مناسب و همچنین داشتن برنامه‌ی خوب مالی برای زندگی، روند پیری و افزایش سن را برای خود لذت بخش کنید و از تمام لحظات آن تمام استفاده‌ی ممکن را ببرید.

آیا می‌خواهید بدانید همزمان با بالاتر رفتن سن چه چیزهایی در انتظار شما هستند و با چه چالش‌هایی رو به رو می‌شوید؟ در ادامه ما فهرستی از برخی از تغییراتی که در بدن شما اتفاق می افتد را جمع آوری کرده و در ادامه ذکر کرده‌ایم. همچنین راه حل‌های بسیار مفیدی که باعث راحت‌تر شدن این مسیر برای شمامی‌شود را در اختیارتان قرار دادیم. پس با ما همراه باشید.

اولین اتفاقی که شاهد آن هستید این است که تعرق شما کمتر خواهد شد:

در سنین پایین، تعرق بیش از حد یک اتفاق بسیار ناخوشایند و اذیت کننده است اما با این حال تعرق یکی از نشان‌های سلامتی و همچنین خواص ترمیمی بسیاری برای بدن شما به همراه دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده، غدد عرقی برایفرآیندهای حیاتی بدن بسیار ضروری هستند. همچنین به طور علمی تأیید شده است که برای ترمیم زخم‌های بدن نیز بسیار کاربردی و مؤثر هستند.

Laure Rittié یکی از پروفسورها و محققین دانشگاه Michigan Department of Dermatology در مصاحبه‌ی خود با مجله‌ی  Michigan Medicine می‌گوید: با این حال که عرق کردن یکی از اتفاقاتی است که باعث‌ترمیم بدن شما می‌شود اما مشکلی که وجود دارد این است که افراد مسن کمتر از جوانان عرق می‌کنند.

ممکن است با خواندن این مطلب گمان کنید که غدد عرقی در افراد مسن از کار می افتند و یا کمتر فعالیت دارند اما موضوع این نیست. در واقع پوست افراد مسن باعث می‌شود تا کمتر تعرق داشته باشند. البته باید در نظر گرفت که‌ترمیمهم در پوست افراد مسن دیرتر صورت می‌گیرد که این موضوع نیز به همین دلیل است.

با بالا رفتن سن، پوست شما نیز کم کم رو به کهولت و فرسایش می‌رود و نیز قادر نیست تا سلول‌های پوستی جدید تولید کند. این موضوع خیلی جالب به نظرنمی‌رسد اما راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از غدد عرقی با ارزش خود استفاده کنید. با انجام این فعالیت‌ها، ترمیم زخم‌هایی که در آینده در بدن شما ممکن است ایجاد شود، به سرعت بهبود می‌یابند.

آفتاب گرفتن یکی از عوامل مهمی است که باعث از بین رفتن ساختمان پوستیمی‌شود. این ساختمان پوستی دقیقاً همان محلی است که وظیفه‌ی حفظ و نگه داری از غدد عرقی در بدن را به عهده دارد. برای همین به شما پیشنهاد می‌کنیمکه حتماً از از کرم‌های ضد آفتاب به طور مرتب استفاده کنید.

حساسیت دندان‌های شما پایین می‌آید

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دارای دندان‌های حساس‌اند، حتماً می دانید که این موضوع تا چه حد آزار دهنده است. فرقی نمی‌کند که غذای سرد بخورید یا گرم، هر دوی آن‌ها باعث می‌شود تا سنسورهای دهانتان تحریک شده و در نهایت موجب دندان درد شدیدی شوند.

جالب است بدانید با افزایش سن، حساسیت دندان‌های شما، کمتر و کمترمی‌شود. ممکن است افراد، به ویژه کسانی که از حساسیت دندان‌هایشان به شدت رنج می‌برند، با خواندن این مطلب بسیار خوشحال شوند اما باید بدانید این اتفاق برای شما دردسر جدیدی به نام عدم حساسیت دندان را ایجاد می‌کند. با توجه به تحقیقات و مقالات انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADA) اعصابدندان‌های شما قادر هستند تا با افزایش سن تحلیل بروند. همین موضوع باعثمی‌شود تا شما شکستگی‌های دندان و یا مشکلات دیگری که در رابطه بادندان‌هایتان پیش می‌آید را احساس نکنید. بنابراین باید بدانید با افزایش سنحتماً باید به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنید و هرگز از آن غافل نشوید.

ممکن است پیش خود فکر کنید که با افزایش سن، از دست دادن دندان‌ها کاملاًامری طبیعی است. اما نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی این موضوع این است که با وجود اینکه دندان‌های شما با بالا رفتن سنتان تغییر می‌کند اما این موضوع بدین معنا نیست که حتماً باید از پرتزهای دهانی استفاده کنید.

همانطور که می دانیم، هیچ کس علاقه به رفتن به مطب‌های دندان پزشکی را ندارد و همین می‌تواند انگیزه‌ی شما را برای داشتن بهداشت دهانی مناسب بر انگیزد. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً دندان‌هایتان را به طور مرتب تمیز نگه دارید.

تغییرات قابل توجه در مغز شما یکی دیگر از اتفاقاتی است که باید انتظار آن را داشته باشید.

اعصاب دندان‌های شما تنها قسمتی نیستند که با افزایش سن کوچتر می‌شوند، با وجود این که شنیدن آن ممکن است برای شما ناخوشایند باشد ولی باید بدانید که مغز شما هم با افزایش سن کوچک خواهد شد.

William Klemm پرفسور ارشد عصب شناسی در دانشگاه A&M تگزاس، توضیح می‌دهد که چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

وی می‌گوید:

علت پدیده‌ی فوق این نیست که اعصاب شما از بین می‌روند بلکه باید بدانید که پایانه‌های اعصاب و همچنین اتصالات سیناپسی آن‌ها خشک و چروک می‌شوند. با وجود این که قطعاً این موضوع که اندام‌های بدن شما با افزایش سنتان رو به کهولت می‌روند، اما نکته‌ی مهم درباره‌ی این موضوع این است که تجربه‌ی این موضوع برای همه‌ی افراد به یک اندازه نخواهد بود.

بر اساس تحقیقاتی که توسط این پرفسور صورت گرفته است، برخی از مردم حجمقشائی بیشتری در این عصب‌ها نسبت به سایرین دارند. پرفسور Klemm نام این دسته از افراد را ” مسن‌های فوق العاده ” گذاشته است که در حقیقت هم به این گونه هستند. جالب است بدانید این دسته از افراد حافظه‌ی بهتری دارند و همچنین حجم کمتری را در طی 18 ماه نسبت به افرادی که دارای حافظه‌هایمعمولی هستند، از دست داده‌اند.

اما سوالی که در حال حاضر پیش می‌آید، این است که چگونه به یک ” ابر مسن” تبدیل شویم؟

پاسخ این سؤال را Charles DeCarli، سرپرست مرکز بیماری آلزایمر UC Davis بهمجله‌ی Medical News Today این گونه می‌دهد که: این کار اصلاً سخت نیست، در واقع عوامل بسیار زیادی وجود دارند که بر این اتفاق تأثیر  گذارند. برای مثال ما به مردم توصیه می‌کنیم که سیگار نکشند، فشار خون خود را به طور مرتب کنترل کنند، با نخوردن مواد قندی و شیرینی و همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب از دیابت جلوگیری کنند و همچنین سعی در کم کردن وزن خود داشته باشند.

کاهش قد

اگر شما یکی از بستگان مسن خود را ملاقات کرده و حس می‌کنید که دفعه‌یقبلی که آن شخص را دیده بودید، قد بلندتری داشت، باید بگوییم که این موضوعکاملاً صحیح است. از سن 30 تا 70 سالگی مردها حدوداً یک اینچ از قد خود و زنان حدوداً 2 اینچ از قد خود را از دست می‌دهند. جالب است که بدانید از سن80 سالگی به بعد، هر دو به یک اندازه کاهش قد خواهند داشت.

Pham Liem یکی از دکترهایی است که در خصوص پیری و میانسالی افراد تحقیقات زیادی داشته است. این شخص بررسی‌های خود را در دانشگاه پزشکی  Arkansas به انجام می‌رساند. Liem در خصوص کاهش قد افراد می‌گوید: افراد مسن، قدشان کوتاه‌تر می‌شود زیرا غضروف بین مفاصل آن‌ها فرسوده می‌شود و همچنین پوکی استخوان باعث می‌شود تا ستون فقرات افراد کوتاه‌تر شود.

همچنین استخوان‌ها در طول پروسه‌ی افزایش سن، مقدار زیادی کلسیم و املاح مهم و حیاتی دیگر را از دست می‌دهند. همچنین جالب است بدانید فقدان این املاح در بدن مستقیماً در بانوان مسن تأثیر گذار است. علاوه بر این موضوع، زنان و مردان با افزایش سن، عضله‌های خود را نیز از دست می‌دهد و در برخی موارد این عضله‌ها را با چربی جایگزین می‌کنند.

البته در مورد این موضوع نیز می‌توانیم به شما بگوییم که با ورزش کردن و همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توانید از این مشکل تا حدودی جلوگیری کنید.

صورت شما به طور کامل تغییر خواهند کرد

ممکن است از خود بپرسید که آیا صورت شما با بالاتر رفتن سنتان تغییرات زیادی خواهد داشت؟ جواب این سؤال قطعاً مثبت است. با توجه به مجله‌ی سلامتی بانوان (Women’s Health) در سن 20 سالگی کلاژن  صورت و همچنین چربی زیر پوست شما به بالاترین حد ممکن می‌رسد. این موضوع باعث ایجاد سیب گونه در شما خواهد شد.

وقتی که شما به دهه‌ی سوم زندگی خود پا می‌گذارید، لکه‌هایی که بر اثر تابش نور خورشید ایجاد شده‌اند در قسمت‌ها پیشانی، گونه و چانه‌ی شما به طور واضح قابل رویت هستند. این لکه‌ها به دلیل آفتاب سوختگی هستند پس باید توجه داشته باشید که حتماً از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. البته نکته‌ی حائز اهمیت در مورد این موضوع این است که برخی از این لکه‌ها به دلیل زایمان و حاملگی در زنان به وجود می‌آیند. در سنین میانسالی اکثر افراد وزن کم می‌کنندو البته یکی دیگر از تغییراتی که در صورت ایجاد می‌شود، لاغر شدن آن خواهد بود.

در سنین 40 سالگی، پوست شما خشک خواهد شد. این خشکی باعث می‌شود تاچروک‌ها و خط‌های سطحی در پوست شما قابل رویت باشند. در این مرحله از زندگی استفاده  از مرطوب کننده‌ها بسیار مهم است.

آیا از دست دادن حواس یکی دیگر از علائم پیری است؟

همه‌ی ما در زمان کودکی درباره‌ی حواس 5 گانه چیزهای زیادی آموختیم و می دانیم که به کمک این حواس اطلاعاتی درباره‌ی محیط اطراف خود دریافتمی‌کنیم. مجله‌ی Mediline Plus اظهار دارد که با افزایش سن، توانایی افراد در شنیدن و تشخیص صداها به صورت قابل توجه ای کاهش پیدا خواهد کرد. ممکن است در این دوره‌ی زندگی نتوانید صداهای اطراف را به خوبی بشنوید. همچنینقرنیه‌ی شما حساسیت خود را از دست خواهد داد و عنبیه‌ی شما نیز کوچک‌ترخواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت که توانایی دید شما کاهش پیدا خواهد کرد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که با بالاتر رفتن سن شاهد آن هستیم این است که قدرت چشایی افراد، به ویژه بعد از 70 سالگی، کاهش پیدا می‌کند.

در نهایت به حس لامسه می‌رسیم. همه‌ی ما ا اهمیت این حس به خوبی آگاهی داریم و می دانیم که به وسیله‌ی آن می‌توان گرما، درد، دماهای پایین و فشار راکاملاً درک کرد. با بالاتر رفتن سن شما، شاهد این موضوع هستیم که اینحساسیت‌ها در شما به علت کاهش جریان خون در بدن شما، ضعیف خواهد شد.

عمل هضم در بدن شما به خوبی گذشته نخواهد بود

تا زمانی که سیستم گوارش و هضم شما به خوبی کار می‌کند، ممکن است خیلی به آن فکر نکنید. اما وقتی که در عمل آن اختلال ایجاد می‌شود، تنها چیزی که در ذهن شما می‌آید، سیستم گوارش است.

طی یک گزارش از  WebMD، یکی از پرفسورهای پزشکی در دانشگاه Chicago Medical Center، سیستم گوارش را همانند یک تیوپ خمیر دندان تشبیه کرد.

البته می‌توان گفت که شما می‌توانید با انجام کارهایی نظیر، استفاده کردن از فیبر در برنامه‌ی غذایی، نوشیدن مایعات به اندازه‌ی کافی، کنترل وزن بدن و فعال بودن، از این مشکلات جلوگیری کنید.

اما سر انجام باید بدانید، شما هنوز هم احساس زیبایی می‌کنید

با شنیدن دوران میان‌سالی، همه‌ی افراد ممکن است ناراحت شوند. اما قطعاً این دوره هم محاسن و معایب خود را دارد. این را به یاد داشته باشید که اتفاق‌هایشگفت انگیز با بالاتر رفتن سن برای شما روی خواهد داد.

جالب است که با افزایش سن، شما قطعاً احساس بهتری نسبت به ظاهر و صورت خود خواهید داشت و این موضوع هیچ ربطی به کهولت مغز شما نخواهد داشت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *