با استفاده از این ترفندها برای همیشه با خطوط لبخندتان خداحافظی کنید

اگر شما هم جزء افرادی هستید که دوست دارید پوستتان مانند پوست بچه صاف و بدون چروک باشد پس خیلی طرفدار خطوط خنده‌ی اطراف لب نیستید. پوست بدون چروک از دغدغه‌ی معمول اکثر خانم‌های جوان و مسن می‌باشد. این روزها دیگر خطوط چروک و خنده روی صورت تنها منحصر به سن بالا نیست. برای این‌که برای این مشکل راه حلی پیدا کنیم به سراغ متخصصین درماتولوژی و جراحان‌ پلاستیک مشهوری رفتیم و از آن‌ها در مورد این دغدغه‌ی شایع پرس و جو کردیم تا همه چیز را در مورد خطوط خنده بدانیم. برای درمان این نوع خطوط اول از همه باید بدانیم که به چه خطوطی، خطوط خنده می‌گویند؟ آیا منشاء اصلی این خطوط خندیدن است؟ و در نهایت چگونه می‌توان از شر این خطوط راحت شد؟

به خاطر داشته باشید که توصیه‌ها و ترفندهای ارائه شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، پاسخ متخصصین و جراحان پلاستیک است، پس با خیال آسوده می‌توان از صحت آن‌ها اطمینان پیدا کرده و از ترفندها و توصیه‌های این افراد برای از بین بردن هرچه زودتر این خطوط استفاه کرد. اگر شما هم از داشتن این خطوط در صورت خود احساس ناراحتی می‌کنید در ادامه با بپوش رو همراه باشید تا با راه حل‌‌های پیشنهاد شده توسط متخصصین برای از بین بردن آن آشنا شویم.

خطوط خنده به چه شکل هستند و چه عاملی مسبب ایجاد این خطوط روی صورت می‌شود؟

خطوط خنده در واقع همان خطوط عمودی هستند که در کنار بینی و حاشیه‌ی اطراف لب مشاهده می‌کنیم. در برخی موارد این خطوط گسترش بیشتری پیدا کرده و تا روی چانه نیز ادامه پیدا می‌کنند. برای این‌که خیالتان را راحت کنیم، باید بدانید شما تنها کسی نیستید که به این خطوط مبتلا شده‌اید. این روزها تقریبا همه‌ی افراد این خطوط را روی صورت خود دارند و در میان مردم بسیار شایع شده است. دکتر David Shafer جراح پلاستیک می‌گوید: در حال حاضر خطوط خنده به دو دسته تقسیم می‌شوند: چین و چروک‌های ناحیه‌ی بینی و چروک‌های انعطاف پذیر.

هر دو نوع این خطوط با گذشت زمان و افزایش سن تشدید می‌شوند اما باید این را نیز در نظر داشت که عواملی نظیر سبک زندگی افراد نیز در پیدایش و عمیق‌تر شدن خطوط خنده تاثیر به سزایی دارند. اگر به عکس‌های دوران دبیرستان خود نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اکثر افراد در آن سن و سال دارای خطوط ریز و چروک‌های ناحیه‌ی بینی هستند ولی این نشانه به هیچ عنوان به معنای افزایش سن و پیری پوست آن‌ها نیست. دکتر Shafer می‌گوید: عواملی نظیر افرایش سن و حتی مشکلات و خرابی دندان‌ها باعث می‌شود که این خطوط رفته رفته عمیق‌تر و ماندگارتر شوند. پیدا کردن درمان متناسب با چروک هر شخص کاملا متفاوت است. این درمان‌ها به طور کلی به نوع چروک‌ بستگی دارد. اگر چین و چروک ایجاد شده دینامیکی باشد ( به چین و چروک‌هایی که تنها با حرکت دادن اجزای صورتتان قابل مشاهده هستند، چروک‌های دینامیکی می‌گویند) یا چروک‌های استاتیکی ( چروک‌هایی که وقتی اجزای صورتتان را تکان نیز نمی‌دهید قابل مشاهده هستند) درمان‌های متفاوتی را نیاز دارند.

دکتر درماتولوژی Cindy Yoon-Soon Bae می‌گوید: باید به مقابله و جلوگیری با چروک‌های استاتیکی پرداخت زیرا هرچقدر زمان بگذرد درمان این نوع چروک‌ها نیز سخت‌تر خواهند شد. خطوط خنده‌ای که در فقط در زمان خندیدن روی چهره‌ی شما مشخص می‌شود خطوط دینامیکی و به آن دسته از خطوطی که حتی وقتی نمی‌خندید هم روی صورتتان مشخص هستند، خطوط استاتیکی گفته می‌شود. این خطوط به این دلیل در میان مردم بسیار شایع شده‌اند که مردم به طور مرتب در حال استفاده از ماهیچه‌های صورتشان برای پلک زدن، لبخند زدن و فرم دادن به صورتشان هستند.

تزریق فیلر به عنوان راه درمان

تقریبا اکثر دکترها تزریق فیلر به اطراف ناحیه‌ی دهان را از شایع‌ترین روش درمان در میان مردم می‌دانند اما دکتر  Shafer به شدت تاکید می‌کند که اگر می‌خواهید اقدام به تزریق فیلر و درمان این خطوط کنید حتما به دنبال پزشک متخصص در این امر که از آناتومی حرکتی صورت به طور صد در صد اطلاع داشته باشد، بروید و درمان خود را حتما با چنین شخصی آغاز کنید. همچنین وی اضافه می‌کند: اگر فیلر بیش از حد به نواحی چروک شده تزریق شود، ممکن است به نظر برسد که تمامی چروک‌های صورتتان باز شده است اما با این حال شاهد پف بیش از حد در این نواحی خواهیم بود. پف ایجاد شده در اطراف دهان خیلی عجیب و زننده به نظر می‌رسد. به همین علت است که متخصصین کاربلد و باتجربه ابتدا یک سرنگ فیلر تزریق می‌کنند و یک هفته به صورت بیمار زمان می‌دهند تا بازخورد لازم نسبت به تزریق را از خود نشان دهد. بعد از گذشت یک هفته وقتی بیمار دوباره به پزشک مراجعه می‌کند، می‌توان با قاطعیت تصمیم گرفت که آیا احتیاج است باز هم تزریق روی صورت انجام شود یا خیر.

درمان‌هایی نظیر تزریق فیلر به علت این‌که به طور مستقیم وارد خطوط چروک شده و آن‌ها را پر می‌کنند، نتالیج بسیار سریعی را نیز در پیش خواهند داشت. حالب است بدایند که فیلرها از هالورانیک اسید ساخته شده‌اند. این نوع اسید در واقع یک مولکول قند است که به طور طبیعی در زیر پوست هم یافت می‌شود. برخلاف بوتاکس که به سختی در طول یک هفته باز می‌شود و می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید، فیلر نتیجه‌ای آنی دارد.

بوتاکس، یکی دیگر از راه‌های درمانی شایع

در هنگام لبخند زدن و خندیدن، دهان ما تنها نقطه‌ای از صورتمان نیست که شروع به حرکت می‌کند، بلکه چشم‌هایمان نیز حرکات منحصر به خود را دارند و با تکان دادن ماهیچه‌های ناحیه‌ی چشمی، چروک نیز در آن نواحی به وجود می‌آیند. برای درمان چروک‌هایی که بر اثر خنده در کنار و یا نواحی اطراف چشممان به وجود می‌آیند، درماتولوژیست‌ها پیشنهاد می‌کنند تا از بوتاکس به عنوان راه حل درمانی بهره بگیریم. Cindy Yoon-Soon Bae اظهار دارد بعد از گذشت زمان خطوط خنده‌ی چشمتان مانند کاغذ غیرقابل چروک می‌شود. این مکانیزم عمل در بقیه‌ی نقاط صورت نیز کاملا قابل اجرا می‌باشد. Morgan Rabach یکی دیگر از درماتولوژیست‌های خبره در این موضوع می‌گوید که خودش به طور مداوم در نواحی ابرو، پیشانی و دور چشمش بوتاکس تزریق می‌کند تا از شر چروک‌های بوجود آمده خلاص شود. نتایج حاصل از تزریق بوتاکس بعد از گذشت یک هفته قابل مشاهده است و صافی حاصل از تزریق آن حدودا بین سه تا شش ماه روی صورتتان باقی خواهد ماند. البته این زمان برای هر فردی متفاوت است زیرا کاملا بستگی به آن دارد که صورتتان با چه سرعتی بوتاکس را متابولیزه می‌کند.

آیا می‌توان خطوط خنده را بدون استفاده از هر گونه راه سوزنی بازسازی کرد؟

اگر شما خیلی طرفدار استفاده از روش‌های سوزنی برای درمان چروک‌های پوستتان و از بین بردن خطوط خنده نیستید، قطعا به دنبال روش‌های ساده‌تر برای مبارزه با این خطوط می‌گردید. لایه‌برداری یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا پوست صاف و یک‌دستی داشته باشید اما باید به خاطر داشته باشیدد که انجام لایه‌برداری از پوستتان به هیچ عنوان باعث کاهش ظاهرشدن خطوط خنده نمی‌شود بلکه به طور کاملا جداگانه به شما کمک می‌کند که در حالت کلی پوستی صاف‌تر داشته باشید.

Cindy Yoon-Soon Bae توصیه‌ می‌کند که هر روز سعی کنید از یک پاکننده‌ی صورت حاوی لایه‌بردار ملایم استفاده کنید یا این‌که محصول مورد نظرتان شامل آلفا هیدروکسی اسید باشد. Shafer نیز با این موضوع کاملا موافق است و توصیه می‌کند از پدهای لایه‌بردار آلفارت (AlphaRet Exfoliating Peel Pads) که به طور معمول حاوی گلیکولیک اسید، لاکتیک اسید و سالسیکیک اسید هستند استفاده کنید.

آیا با استفاده از محصولات مراقبت پوستی نیز می‌توان خطوط خنده را کاهش داد و یا به طور کامل از بین برد؟

بله. شما می‌توانید با استفاده از محصولات متناسب با نوع چروک و با کیفیت، خطوط خنده و چروک‌های صورتتان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. برای این‌کار به شما توصیه می‌کنیم بیشتر به دنبال محصولاتی بگردید که حاوی رتینول و یا ویتامین سی هستند. این دو ماده به تولید کلاژن در پوست شما بسیار کمک می‌کنند و با استفاده‌ی مرتب و طولانی مدت می‌توانید تا حد زیادی نتیجه‌ی آن‌ها را مشاهده کنید. محصولاتی نظیر TNS Essential Serum یا کرم‌های ترمیم‌کننده می‌توانند نتایج بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورند. هر دوی این محصولات سطح تولید کلاژن را افزایش می‌دهند و پوست شما را بازسازی خواهند کرد. Cindy Yoon-Soon Bae می‌گوید محصولاتی که حاوی رتینوید هستند از بروز خطوط خنده در اطراف ناحیه‌ی چشم تاثیر بسزایی دارند.

در این میان ممکن است به دنبال محصولاتی بگردید که دارای هالورانیک اسید هستند و پوست صورتتان را آبرسانی و برجسته کنند. در این مورد پیشنهاد می‌کنیم از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید زیرا باعث می‌شوند تا پوستتان به صورت کاملا طبیعی برجسته و شاداب به نظر برسد. محصولاتی که شامل آکوآلورانیک اسید AHC هستند در حال حاضر در غالب امولاسیون، سرم، مرطوب‌کننده و ماسک وجود دارند که هر کدام شامل سه نوع مختلف از مولکول‌های هالورانیک اسید هستند که به خاطر تفاوت در وزن مولکولی آن‌ها باعث آبرسانی و درخشان‌شدن هرچه بیشتر پوستتان خواهند شد.

آیا نوع سبک زندگی نیز می‌تواند مسبب بروز و تشدید خطوط خنده شود؟

راه‌های زیادی برای کاهش چین و چروک‌های صورت و خطوط خنده وجود دارد که همگی با اعمال تغییرات کوچکی در سبک زندگیتان قابل انجام هستند. برای این کار باید سعی کنید عادات خوب را وارد سبک زندگی خود کرده و چه تغییری بهتر از اینکه شب‌ها زودتر و به اندازه بخوابید. همچنین نوشیدن آب به مقدار کافی نیز تا حد چشمگیری می‌تواند به شما در کاهش خطوط خنده و چروک کمک کند.

نکته‌ی دیگری که هرگز نباید از یاد ببرید این است که به طور روزانه از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. استفاده از ضدآفتاب تنها به روزهای آفتابی و گرم تابستان منتهی نمی‌شود بلکه باید به خاطر داشته باشید که در تمامی روزهای سال، حتی روزهای ابری و بارانی نیز باید از ضدآفتاب استفاده کرد. استفاده‌ی مداوم و روزانه از ضد آفتاب به پوستتان کمک می‌کند تا کلاژن بسازد و از عمیق‌تر شدن چروک‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

در آخر توجه داشته باشید که هر سه متخصص به این نکته اشاره داشتند که استعمال دخانیات یکی از عوامل خارجی است که به شدن موجب بروز خطوط خنده به ویژه در اطراف دهان خواهد شد. ترک این عادت تا حد زیادی به شما در داشتن پوست سالم و زیبا و همچنین عاری از هرگونه چین و چروک و خطوط لبخند کمک خواهد کرد. پس اگر طرفدار استفاده از روش‌های سوزنی نظیر تزریق بوتاکس و فیلر نیستید، به شما توصیه می‌کنیم حتما با اعمال نکات فوق در سبک زندگی و بهبود آن و همچنین استفاده از کرم‌های مربوطه و ضد آفتاب، برای همیشه با چروک‌های صورتتان خداحافظی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *