پرایمر چیست و چه فوایدی دارد؟

پرایمر جزء محصولات آرایشی است که در سال‌های اخیر بین میکاپ آرتیست‌های معروف و حتی کسانی که به طور حرفه‌ای آرایش را دنبال نمی‌کنند بسیار باب شده است. اما سئوالی که مطرح می‌شود این است که پرایمر دقیقا چه کاری برای بهتر شدن آرایش شما انجام می‌دهد؟ آیا داشتن یک پرایمر از ملزومات کیف لوازم آرایش شماست؟

فرقی نمی‌کند آرایش روزانه انجام می‌دهید یا قصد دارید برای رفتن به یک مهمانی مجلل حاضر شوید، پرایمر صورت همانند یک معجزه به شما کمک می‌کند تا در نهایت ظاهری مات و آرایشی بدون برق افتادن و پوستی صاف و بی‌نقص داشته باشید که این اتفاق در واقع آرزوی همیشگی یک خانم است. با این حال ممکن است بسیاری از شما هنوز با این محصول آرایشی آشنا نشده و یا اعتقادی به استفاده از پرایمر نداشته باشید. از آنجایی که خرید لوازم آرایشی مرغوب نیازمند صرف هزینه‌ی قابل توجه است برخی می‌گویند خیلی مطمئن نیستند پرایمر ارزش هزینه کردن را داشته باشد یا خیر! اگرچه باید به خاطر داشته باشید که استفاده از پرایمر زیر آرایشتان به شما کمک می‌کند تا ماندگاری لوازم آرایش روی پوست صورتتان بیشتر شود. در ادامه ما با دو متخصص زیبایی در مورد مزایا و معایب استفاده از پرایمر صحبت کردیم و نظر آن‌ها را به صورت تخصصی جویا شدیم. پس اگر شما هم علاقه‌مندید تا با این محصول بیشتر آشنا شوید و یا تا به حال از پرایمر استفاده نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در ادامه‌‎ی این مقاله با بپوش رو همراه باشید.

پرایمر چیست؟

پرایمر در واقع یک بیس و لایه‌ی اولیه برای آماده کردن پوست قبل از استفاده از کرم‌پودر است که به پوستتان این امکان را می‌دهد تا صاف‌تر به نظر برسد و همچنین کرم‌پودر را مدت بیشتری بدون تغییر ظاهر روی صورتتان حفظ کند.

در حال حاضر فرمول‌های ساخت متفاوتی توسط کمپانی‌های متفاوت برای ساخت پرایمر مورد استفاده قرا می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت پرایمرها در حال حاضر به صورت ژلی، پودری و کرمی در مغازه‌ها به فروش می‌رسند. اغلب افراد عقیده دارند که تنها با استفاده از یک مرطوب‌کننده می‌توان پوست نرم و لطیفی داشت اما طبق گفته‌ی میکاپ آرتیست سلبریتی‌ها، Stephen Dimmick:

پرایمر پوست صورتتان را برای استفاده از مرطوب‌کننده‌های رنگی مورد علاقه و یا کرم‌پودر، آماده کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا در طول روز آرایشتان را بدون تغییر روی صورتتان حفظ کنید.

اکثر پرایمرهای آرایشی از پلیمرهای حاوی سیلیکون به علت داشتن تاثیر بسیار نرم‌کننده‌ای که دارند، استفاده می‌کنند. اما اگر پوست شما آکنه‌دار است و یا دارای شرایط پوستی خاصی هستید به شما توصیه می‌کنیم قبل از استفاده حتما روی پوستتان تست کنید و یا با یک پزشک متخصص در این مورد صحبت کرده و نظرسنجی کنید. برخی از افراد به دایمیتیکون موجود در پرایمرها حساسیت پوستی نشان می‌دهند.

همچنین میکاپ آرتیست معروف، Joanna Schlip، این موضوع را به مصرف‌کنندگان متذکر می‌شود که:

پرایمرها باعث از بین رفتن خطوط چین و چروک و منافذ بزرگ نیز می‌شوند.

اگر به دنبال پرایمری می‌گردید که روی صورتتان تصحیح رنگ انجام دهد و یا نواحی جوش‌دار را بپوشاند توصیه‌ی این میکاپ آرتیست این است که از پرایمرهای رنگ سبز استفاده کنید زیرا رنگ سبز باعث می‌شود تا قرمزی روی سطح صورتتان را کاهش دهد.

همچنین پرایمر فقط برای پوست صورت ساخته نشده است! در حال حاضر پرایمرهایی به صورت تخصصی برای دور چشم نیز ساخته شده‌اند که باعث می‌شوند تا دور چشم شما چروک نیوفتند و یا چروک‌های اطراف چشم‌تان را به طور موقت از بین خواهد برد. فرمول‌های ساخت این پرایمرها به گونه‌ای است که دوام سایه‌ و خط چشم‌های شما را بیشتر می‌کند. اگر نواحی دور چشم شما چرب است به شما توصیه می‌کنیم از پرایمرهای چشمی که خاصیت مات‌کنندگی دارند استفاده کنید.

برای استفاده از پرایمر نیاز به خرید اسفنج‌های خاص و یا براش‌های آرایشی گران‌قیمت ندارید! تنها کافیست با نوک انگشتانتان مقداری از پرایمر را برداشته و روی صورتتان و یا نواحی پلک و دورچشم‌تان استفاده کنید. حتی میکاپ آرتیست‌های معروفی نظیر Schlip هم عقیده دارند بهترین روش ممکن برای استفاده از پرایمر این است که از نوک انگشتانتان برای مصرف استفاده کنید. تنها اگر می‌خواهید پرایمر را روی نواحی بسیار کوچک صورتتان نظیر کنار بینی‌ها و نواحی داخلی چشم استفاده کنید برای نتیجه‌گیری بهتر از براش‌های کانسیلر استفاده کنید. این براش‌ها با تکنیک ساختی که دارند به شما این امکان را می‌دهند تا در نهایت ظاهری طبیعی‌تر و یک‌دست‌تر داشته باشید.

پرایمر همانند یک معجزه برای دوام بیشتر آرایش شما در شرایط آب‌ و هوایی بسیار گرم و یا خیلی سرد است. حتما تا به حال متوجه آن شده‌اید که در روزهای گرم تابستانی و یا روزهای برفی و بسیار سرد زمستان آرایش به سرعت از صورت شما محو شده و دوام خوبی ندارد. در این لحظات استفاده از یک پرایمر خوب به شما کمک می‌کند تا ساعت‌ها آرایش شما در چنین شرایط آب و هوایی بدون کوچک‌ترین تغییر و یا حتی محو شدن مانند لحظه‌ی اول، ثابت باقی بماند.

اگر هم قصد سفر به مناطق بسیار سرد و خشک یا گرم و شرجی را دارید، تنها پرایمر است که می‌تواند به عنوان یک محصول آرایشی کاربردی از آرایش شما در این نوع شرایط آب و هوایی محافظت کند. البته Dimmick پیشنهاد می‌کند که در تمام طول سال از پرایمر برای آرایش بی‌نقص پوست خود استفاده کنید. وی معتقد است:

فرقی ندارد که شرایط آب و هوا چگونه باشد، این گام اضافی در هنگام آرایش به شما کمک می‌کند تا بدون از دست دادن زمان بسیار زیاد، آرایش مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن تکمیل کنید.

جالب است که بدانید شما می‌توانید از پرایمر به تنهایی نیز استفاده کنید. اگر شما هم از طرفداران ظاهری شاداب و بدون آرایش هستید اما دوست دارید صبح‌ها کمی به صورتتان رنگ و انرژی تازه بدهید، پرایمر دقیقا می‌تواند این‌کار را برای شما انجام دهد. از پرایمر چشم به عنوان سایه و از پرایمر ساده به عنوان کرم‌پودر استفاده کرده و تفاوت را بلافاصله بعد از مصرف مشاهده کنید. در حال حاضر برندهای مختلف پرایمرهای متفاوتی را با توجه به نوع نیاز شما تولید کرده‌اند، تنها کافیست با یک جست و جوی سریع، پرایمر مورد نظر خود را خریداری و مورد استفاده قرار دهید. در ادامه‌ی این مقاله ما نیز به شما کمک خواهیم کرد تا با توجه به پوستتان بهترین گزینه‌ی موجود را خریداری کنید، پس با ما همراه باشید:

1. پرایمر شارلوت تیلبری (Charlotte Tilbury)

اگر شما هم طرفدار ظاهری شاداب و لطیف و کمی براق هستید این پرایمر قطعا تمام خواسته‌های شما را برآورده خواهد کرد. پرایمر شارلوت تیلبری با داشتن فرمول منحصر به فرد و همچنین خواص بازتاب نوری که دارد به شما درخشش زیبا و جذابی که همیشه به آن نیاز داشتید را خواهد داد. همچنین طبق بررسی‌هایی که از این پرایمر به عمل آمده است تا حد بسیار زیادی به کاهش وضوح جوش‌ها و چین و چروک‌های صورتتان نیز کمک خواهد کرد.

2. پرایمر بکا (Becca)

این پرایمر ظاهری لطیف، صاف و پوستی صاف و هماهنگ را برای شما به ارمغان خواهد آورد. مدل Ever-Matte Priming Perfector به قدری پوست شما را صاف و بی‌نقص جلوه خواهد داد که انگار روی صورتتان فیلتر قرار گرفته است. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر توصیه می‌کنیم از این نوع پرایمر بیشتر در ناحیه‌ی T یا همان T-zone استفاده کنید تا چربی اضافه‌ی صورت شما را از بین ببرد. این پرایمر فرمول منحصر به فردی دارد که از تولید چربی اضافه روی پوست صورتتان جلوگیری می‌کند و در تمامی طول روز ظاهری مات را برای شما خلق خواهد کرد.

3. پرایمر اسمش باکس (Smashbox)

این برند از جمله برندهایی است که در زمینه‌ی تولید پرایمر بسیار جنجالی عمل کرده و اکثر هنرمندان و میکاپ آرتیست‌ها از پرایمرهای ساخت این برند استفاده می‌کنند. ممکن است تا به حال دفعات زیادی اسم پرایمرهای Smashbox را شنیده باشید و یا حتی تست محصولات آن را روی صفحه‌ی اینستاگرام خود دیده باشید. این برند با هوشمندی زیاد پرایمرهای تولیدی خود را با انواع پوست و مشکلات پوستی تطابق داده و برای هر نوع پوستی، پرایمر مختص به آن را به مرحله‌ی تولید و فروش رسانده است. پرایمرهای اسمش باکس ظاهری مانند ابریشم بی‌نقص و زیبا را برای پوست شما به ارمغان خواهند آورد.

4. پرایمر اوردینری (The Ordinary)

یکی از محصولات داروخانه‌ای که از محبوبیت بسیار بالایی در بین مصرف‌کنندگان برخوردار است. این پرایمر از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و ساختار آن مانند سرم رقیق است. همچنین فرمول ساخت بسیار سبک این پرایمر از دیگر ویژگی‌های ستودنی آن به شمار می‌رود.

5. پرایمر شنل (Chanel)

شنل جزء برندهای بسیار لوکسی است که احتمالا تا به حال اسم آن را دفعات بی‌شماری شنیده‌ایم. اگر قصد دارید هزینه‌‌ی بیشتری روی پرایمریتان خرج کنید توصیه‌ی ما این است که حتما این پرایمر را مد نظر داشته باشید. این پرایمر با وجود این‌که پوست شما را به طور کامل مات خواهد کرد اما چهره‌ی بی‌روحی به آن نداده و ظاهری شاداب را روی پوست صورتتان ایجاد خواهد کرد. شما می‌توانید از این پرایمر حتی در نواحی‌ای که دگرگونی رنگ داشته‌اند نیز استفاده کنید.

6. پرایمر بنفیت (Benefit)

این پرایمر باعث می‌شود تا منافذ باز صورتتان به صورت خارق‌العادی کوچک شوند و بعد از استفاده، ظاهری یک‌دست و شفاف داشته باشید. این محصول به طور کاملا حرفه‌ای طراحی شده تا چربی‌های اضافی پوست شما را به خود جذب کرده و همچنین ظاهری یکدست و صاف را برای شما ایجاد کند. پرایمر بنفیت به صورت کاملا تخصصی فاقد هرگونه چربی بوده و از سال 2011 تا به حال جزء پرفروش‌ترین‌ها به شمار می‌آید. اگر صورت چرب و منافذ بازی دارید این پرایمر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

7. پرایمر مک (MAC)

مک جزء آن دسته از برندهایی است که تا به حال نظر اکثر مردم را به خود جلب کرده است. عده‌ی زیادی به دلیل قدمت بسیار زیاد این برند و همچنین بازخوردهای بسیار خوبی که تا به حال داشته است، MAC را با عنوان بهترین برند می‌شناسند. با داغ شدن بازار استفاده از پرایمر طبیعی است که این برند هم دست به کار شده و فرمول انحصاری خود را به بازار عرضه کرده است. این پرایمر مناسب استفاده‌ی پایه‌ای بوده و به طرز قابل توجهی قرمزی پوست را کاهش خواهد داد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در هنگام خرید این پرایمر رنگ متناسب با رنگ پوست خود را انتخاب کنید. اصولا پرایمرهایی که تناژ صورتی دارند مناسب افرادی است که دارای پوست روشن هستند.

 

بعد از آشنایی با پرایمر و بهترین‌ محصولات در این حوزه، ممکن است بپرسید، چگونه می‌توان از یک پرایمر استفاده کرد؟ یا به عبارت بهتر چگونه می‌توان مانند حرفه‌ای‌ها از پرایمر استفاده کنیم؟

  1. اولین قدم برای استفاده از پرایمر این است که صورت خود را با استفاده از پاک‌کننده و تونر به طور کامل تمیز کنید. به خاطر داشته باشید حتی اگر ذره‌ای آرایش روی صورتتان وجود دارد برای گرفتن بهترین نتیجه باید ابتدا صورت خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که پرایمر به عنوان محصول مراقبتی که بتواند تمام طول روز پوست شما را آبرسانی کند، عمل نخواهد کرد تنها کاری که پرایمر انجام می‌دهید این است که برای مدت بسیار طولانی آرایش شما را بدون عیب و نقص نگه خواهد داشت. پس اول از همه پوست صورتتان را با مرطوب‌کننده‌ی مناسب پوستتان حسابی مرطوب کرده و صبر کنید تا جذب پوستتان شود.
  2. بعد از این‌که مرطوب‌کننده به طور کامل روی پوست صورتتان جذب شد، یک مقدار کم اما کافی از پرایمر را برداشته و روی صورت خود بزنید. به خاطر داشته باشید که مقداری که به صورتتان می‌زنید، خیلی زیاد نباشد زیرا باعث کیکی شدن کرم‌پودر و ایجاد ناهمواری روی سطح آن خوهد شد. مقدار متناسب در نظر گرفته شده برای پرایمر، به اندازه‌ی یک نخود است.
  3. با حرکات چرخشی، پرایمر را روی پوست خود بزنید. برای این‌کار بهتر است از ناحیه‌ی (T (T-zone شروع کرده و سپس به سراغ نواحی بیرون بروید. به خاطر داشته باشید که پرایمر دور چشم کاملا متفاوت از پرایمر صورت است پس اگر می‌خواهید اطراف چشم خود را نیز پرایمر بزنید توصیه‌ی ما این است که حتما پرایمر مختص به آن را خریداری کرده و به مقدار بسیار کم از آن در اطراف چشم استفاده کنید.
  4. بعد از این‌که پرایمر روی صورتتان ثابت شد، به سراغ کرم‌پودر رفته و روتین عادی آرایشی خود را دنبال کنید.

به طور کلی پیشنهاد می‌شود افرادی که دارای پوست چرب هستند، از پرایمرهای مات‌کننده استفاده کنند زیرا تا حد بسیار زیادی به تولید چربی اضافی در طول استفاده از کرم‌پودر و در نهایت جلوگیری از درخشش ناخواسته‌ی روی پوست کمک خواهد کرد.

اگر پوست خشکی دارید از پرایمرهای آبرسان استفاده کنید، این پرامرها باعث می‌شوند تا کرم‌پودر بهتر روی پوستتان بنشیند و وظیفه‌ی آبرسانی لازم را در طول روز به پوست شما را به عهده خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *