روتین مراقبتی صورت

داشتن پوست تمیز و عاری از هرگونه آلودگی مطمئنا به تلاش روزانه برای مراقبت‌های خاص نیز نیازمند است. اما وقتی به نتیجه‌ی درخشانی که بعد از این مراقبت‌ها فکر کنید متوجه خواهید شد که گذاشتن وقت و انجام دادن روتین تمیزسازی خاص به طور روزانه ارزش درخشش، تمیزی، شادابی و همچنین پوستی بدون هرگونه جوش و لکه را خواهد داشت. مرحله‌ی اول هر روتین مراقتی با شناخت نوع پوستتان آغاز می‌شود پس اگر تصمیم دارید به دنبال مراقبت‌های ویژه برای پوستتان بگردید و یا هر گونه لوازم آرایشی و مراقبت پوستی‌ای درست متناسب پوست شما باشد پس به خاطر داشته باشید که در این مقاله قصد داریم به طور کلی شما را مرحله به مرحله با تمیزسازی و روتین مراقبت از پوست آشنا کنیم. هرگونه محصول پیشنهادی که در ادامه به آن اشاره داریم، درست باید متناسب با نوع پوستتان خریداری و مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه‌ی این مقاله‌ از بپوش رو با ما همراه باشید تا با راه‌های ساده اما کاربردی مراقبت و داشتن پوست سالم آشنا شویم.

مرحله‌ی اول: شناخت نوع پوست

همان‌طور که انتظار می‌رفت مرحله‌ی اول روتین مراقبتی به شناخت نوع پوست اختصاص داده شده است. آیا پوست چربی دارید؟ یا در زمره‌ی افراد با پوست خشک و یا نرمال قرار گرفته‌اید؟ این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا با شناخت نوع پوست شما می‌توانید به سراغ خرید محصول پوستی متناسب با نوع پوستتان بروید. امروزه محصولات پوستی به قدری تنوع بالایی دارند که انتخاب کردن از بین آن‌ها ممکن ات ساعت‌ها شما را گیج کند.

  • اگر پوست نرمالی دارید باید بدانید مقدار چربی‌ای که پوستتان تولید می‌کند درست به اندازه بوده، این بدین معناست که رطوبت پوست هم در حالت کاملا متعادل قرار دارد. این درست همان‌چیزی است که بعد از تمیز کردن پوست نیز باید انتظارش را داشته باشید.
  • اگر پوستتان چرب است، سطح آن ممکن است تنها چند ساعت بعد از شست‌ و شو دوباره حالت براق‌، چرب‎‌ و همچنین روغنی‌ به خود بگیرد.
  • اگر پوست صورتتان خشک است اکثر مواقع شاهد پوسته پوسته شدن آن هستید.
  • اگر پوستتان حساس باشد، معمولا شاهد خارش و کشیده شدن آن هستید. یکی دیگر از نشانه‌های پوست حساس بروز واکنش‌های آلرژیک پوست در هنگام مواجه با مواد شیمیایی خاص است.
  • در نهایت اکثر مردم دارای پوست مختلط هستند، قسمتی از پوست این افراد عموما چرب و بخش‌های دیگر آن خشک هستند.

مرحله دوم : دوبار در روز از یک شوینده‌ی ملایم استفاده کنید

صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب و یک بار هم هنگام غروب از شوینده‌ی متناسب با پوست صورتتان استفاده کرده و خوب آن را بشویید. احتمالا قبل از آن‌که بهترین شوینده برای پوستتان را بیابید، لازم است چند مدل مختلف را امتحان کنید. چیزی که شما از یک شوینده‌ی صورت باید انتظار داشته باشید این است که صورت شما را به طور کامل تمیز کرده و تمامی گرد و غبار، کثیفی، جرم‌ها و چربی اضافی پوست را پاک کند اما نباید به هیچ عنوان چربی طبیعی پوستتان را از بین ببرد.

  • پاک‌کننده‌‌ای که انتخاب می‌کنید باید دقیقا متناسب با نوع پوستتان باشد. اگر پوستتان چرب است بهتر است به دنبال شوینده‌ای باشید که سطح PH پوست را تنظیم کند. پوست‌های حساس باید از شوینده‌هایی استفاده کنند که خیلی از مواد شیمیایی در آن استفاده نشده باشد.
  • از صابون‌های عادی برای پاک کردن صورتتان استفاده نکنید زیرا باعث خشکی و از بین رفتن چربی طبیعی پوستتان خواهد شد.
  • بهتر است برای پاک کردن صورتتان از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. آب داغ باعث می‌شود چربی طبیعی پوستتان از بین برود.
  • اگر اهل ورزش و تحرک هستید حتما به خاطر داشته باشید که بعد از هر گونه فعالیتی صورتتان را بشویید تا هر گونه عرق، آلودگی و یا چربی تولید شده که روی پوستتان است به طور کامل تمیز شود.

مرحله‌ی سوم: صورتتان را با استفاده از یک حوله‌ی تمیز خشک کنید

صورتی که تازه شسته شده، به دلیل از دست دادن چربی خود، نباید به هیچ عنوان بلافاصله اسکراب شود. پوست صورت شما بسیار حساس است، تنها کاری که بعد از شست و شو باید انجام دهید این است که پوستتان را با حوله پاک کنید با این کار باکتری‌های موجود را به حوله انتقال دهید.

مرحله چهارم: استفاده از تونر (دلخواهی)

تونر به عنوان یک مرحله‌ی ضرروی به حساب نمی‌آید اما افرادی که دارای پوست چرب هستند بهتر است این مرحله را حذف نکنند زیرا به کمک تونر، چربی اضافی، آکنه و منافذ آلوده به خوبی تمیز می‌شوند. در این مرحله بهتر است از مواد فعال نظیر رتینوید، آنتی اکسیدان‌ها و لایه‌بردارها برای رژیم پوستی خود استفاده کنید.

  • برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر تونر را با استفاده از یک پد پنبه‌ای روی پوست زده و به پیشانی، بینی و چانه‌ی خود (نواحی T) بزنید. پد آغشته به تونر را به آرامی در حرکات دایره‌ای شکل روی پوست حرکت دهید. مراقب باشید تا تونر را به نواحی اطراف چشم نزنید.
  • انتخاب تونر خوب متناسب با نوع پوستتان از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. فرمول‌های ساخت خاص و متفاوتی که در ساخت هر تونر به کار رفته است می‌تواند به شما در درمان آکنه کمک بسیاری داشته باشد.
  • درماتولوژیست‌ها توصیه می‌کنند از تونرهای حاوی الکل استفاده نکنید زیرا در طول زمان باعث خشک شدن چربی پوست و در نهایت زبری آن خواهند شد.

مرحله‌ی پنجم: از نواحی دور چشم به خوبی مراقبت کنید

به هیچ وجه نواحی اطراف چشم را با دست نمالید یا از آرایش پاکن‌ها برای پاک کردن این نواحی استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید پوست اطراف چسم بسیار ظریف و حساس بوده و سریعا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از آب سرد، صبح‌ها به هنگام بیدار شدن از خواب نیز باعث می‌شود تا اطراف چشم‌تان آسیب ببیند.

مرحله‌ی ششم: به پوستتان دست نزنید

برخی افراد عادت دارند در طول روز مدام به صورتشان دست می‌زنند. اما باید بدانید دست‌ها در طول روز با سطوح مختلفی تماس پیدا می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا آلودگی بسیار زیادی را روی سطح خود داشته باشند. هنگامی که شما به صورتتان دست می‌زنید این باکتری‌ها از روی دست به سطح پوستتان انتقال پیدا می‌کنند.

  • همچنین به خاطر داشته باشید از تماس مستقیم پوست با سطوح آلوده‌ای نظیر صفحه‌ی تلفن همراه جلوگیری کنید.

مرحله‌ی هفتم: از لوازم آرایشی متناسب با نوع پوستتان استفاده کنید

هر نوع پوستی که داشته باشید محصولات بسیاری اعم از کرم‌پودر، کانسیلر، ضد آفتاب و سایر لوازم آرایشی مختص به آن در هر برندی وجود دارد. پس با صرف کمی دقت بیشتر، لوازم آرایشی خود را دقیقا متناسب با نوع پوست خود خریداری کنید. این نوع محصولات با پوستتان در طول روز تماس بسیاری دارند پس حتما با پرداخت هزینه‌ی بیشتر از کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

  • به هیچ عنوان از محصولات آرایشی قدیمی و یا تاریخ گذشته استفاده نکنید. حتی الامکان تا جایی که مقدور است لوازم آرایشی‌تان ضد آکنه و فاقد کمودون باشند.
  • لوازم آرایشی که بر پایه‌ی آب ساخته شده‌اند بهترین انتخاب برای شما خواهند بود.

مرحله‌ی هشتم: به میزان کافی آب بنوشید

سعی کنید حداقل در طول روز هشت لیوان آب بنوشید، نوشیدن آب به معنای آن است که بدن شما به قدر کافی آب دارد و به بهترین شکل ممکن فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا مطمئن شوید پوستتان خشک نمی‌شود و مقدار آب مورد نیاز را از طریق نوشیدن به دست می‌آورد.

مرحله‌ی نهم: رژیم غذایی سالمی را برای خود انتخاب کنید

برنامه‌ی غذایی سالم شامل خوردن سبزیجات و انواع میوه است که باعث می‌شوند تا کمتر به سراغ شیرینی و غذاهای ناسالم بروید. برای این‌کار سعی کنید

  • از فرآورده‌های شیری کم چرب استفاده کنید. ماست کم‌چرب حاوی ویتامین آ می‌باشد. این ویتامین جزء ویتامین‌های ضروری برای داشتن پوستی سالم است. اگر هنوز نمی‌دانید چه ویتامین‌هایی برای سلامت پوستتان مورد نیاز هستند، پس “ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست” را حتما مطالعه کنید.
  • غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان زیاد هستند را جزء لیست غذایی خود قرار دهید. تمشک سیاه، بلوبری، توت‌فرنگی و آلو جزء میوه‌هایی هستند که سرشار از خواص آنتی اکسیدان می‌باشند.
  • از غذاهایی که حاوی اسید چرب ضروری هستند مانند ماهی سالمون، گردو و دانه‌ی کتان در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اسیدهای چرب ضروری باعث حفط سلامت غشاء سلولی شده و این موضوع سلامت پوست شما را تضمین می‌کند.

مرحله‌ی دهم: پوست صورتتان را برای مدت طولانی تمیز نگه دارید

  • فشیال پوست را انجام دهید: برای این‌کار می‌توانید به مراکز زیبایی رفته و یا مراحل فشیال را در منزل خود انجام دهید. به خاطر بسپارید برای این‌کار از محصولات مطابق با نوع پوستتان استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید باید فشیال مخصوص پوست چرب را مورد استفاده قرار دهید.
  • یکی از راه‌های انجام فشیال خانگی استفاده از ماسک شیر و عسل است. بعد از این‌که شیر و عسل را با یک‌دیگر ترکیب کردید، مخلوط بدست آمده را برای نیم‌ ساعت روی پوست خود قرار دهید، سپس صورتتان را با استفاده از آب گرم تمیز کنید.

لایه برداری از پوست

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن پوست خود را به خوبی تمیز کنید استفاده از لایه‌بردارها است. لایه‌برداری به پوست شما کمک می‌کند تا سلول‌های مرده را از سطح پوست خود تمیز کند. توصیه‌ی ما به شما این است که حداقل هفته‌ای یک‌بار یا یک بار در ماه از پوست صورت خود لایه‌برداری کنید. بیش از حد از پوستتان لایه‌برداری نکنید زیرا باعث می‌شود تا چربی ضروری پوستتان از بین برود. اگر هنوز نمی‌دانید لایه‌برداری چیست به ” همه چیز درباره‌ی لایه برداری “ رجوع کنید.

  • انجام یک لایه‌برداری خوب به همراه حرکات چرخشی به شما کمک می‌کند تا درخشش طبیعی و زیبایی پوستی داشته باشید.
  • تنها چیزی که برای ساخت یک لایه‌بردار خانگی احتیاج دارید مقداری نمک یا شکر، آب یا عسل و مرطوب‌کننده‌های طبیعی نظیر روغن جوجوبا، ویتامین E و یا حتی روغن زیتون است. کافی است ترکیبات ذکر شده را با یک‌دیگر ترکیب‌کرد تا لایه‌بردار خانگی و طبیعی خود را آماده کنید. اگر پوستتان چرب است می‌توانید به جای استفاده از روغن، آواکادو و یا موز له شده را جایگزین مرطوب‌کننده‌های روغنی کنید.

از شر جوش‌های صورت خود خلاص شوید

اگر پوست آکنه‌دار دارید به شما توصیه می‌کنیم به هیچ‌عنوان آن‌ها را نترکانده و یا فشار ندهید. این جوش‌ها بعد از ترکیدن اسکارهایی را به جای می‌گذارد که درمان‌ آن‌ها بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر و همچنین طاقت‌فرسا خواهند بود. علاوه بر این موضوع، تنها با دست زدن به سطح آن‌ها باعث انتقال جوش‌ها به سایر نواحی صورتتان که فاقد آکنه هستند نیز خواهید شد. قبل از دست زدن به صورتتان حتما دست‌های خود را بشویید و تا حد ممکن از دست زدن به جوش‌های صورت خود جلوگیری کنید. اگر با آکنه‌های پوستی سر و کار دارید حتما از درمان یک متخصص بهره بگیرید و رژیم غذایی سالم را جایگزین مواد غذایی چرب و فلفلی کنید. همچنین در هنگام درمان صبور باشید زیرا داشتن آکنه یکی از شرایط پوستی خاص است که به صبر و حوصله‌ی زیاد و همچنین مراقبت مداوم احتیاج دارد.

  • از خاراندن، دست زدن و ترکاندن جوش‌های صورتتان به صورت جدی خودداری کنید. در صورت عدم مراقبت گاهی اوقات بروز یک جوش روی صورتتان ممکن است بروز اسکار ناخوشایند شود.
  • از یک تکه پارچه‌ی سرد و مرطوب و یا تی‌بگ چای روی محل جوش برای سه تا پنج دقیقه استفاده کرده و بگذارید در همان حالت باقی بماند. این‌کار باعث می‌شود تا خارش پوستتان کم‌تر شود و در نهایت بعد از انجام چند بار شاهد کاهش قرمزی و التهاب جوش بوجود آمده خواهید بود.
  • از کرم‌های درمانی حاوی 1 یا دو درصد سالسیلیک اسید روی محل جوش استفاده کنید. ترکیبات سالسیلیک اسید باعث می‌شود خارش کمتری نسبت به استفاده از محصولات ضد جوش حاوی بنزویل داشته باشید.
  • از یک پنبه برای تمیز کردن روی جوش‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان روی پوستتان پنبه و دستمال کاغذی و یا حتی حوله را نکشید زیرا این‌کار باعث می‌شود تا آلودگی بیشتر در نواحی مختلف پوست به وجود بیاید.
  • اگر در طول روز فعالیت‌های بدنی خاص و یا ورزش می‌کنید، حتما بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی و عرق کردن، صورت خود را بشویید زیرا این‌کار باعث می‌شود چربی‌های تولید شده روی سطح پوستتان به طور کامل تمیز شده و باعث بروز جوش‌های زیر پوستی و یا چرکی نشود.
  • می‌توانید در کنار درمان‌های لازم با پزشک مربوطه از ماسک‌های خانگی نیز استفاده کنید.
  • استرس و اضطراب نیز از عوامل تشدید و یا حتی بروز آکنه می‌باشند پس در طول درمان سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید.

1 دیدگاه برای “روتین مراقبتی صورت

  1. موسسه خیریه سگال گفته:

    باسلام و احترام
    موسسه خیریه سگال از کودکان مبتلا به فلج مغزی حمایت میکند که یک موسسه نوپاومردم نهاد است که برای تامین هزینه های درمان این کودکان نیاز به حمایت و اطلاع رسانی بیشتری است دراین راستا از شما خواهشمندیم بنر یا رپورتاژ خبری یاحداقل بک لینک کمک به خیریه را در سایتتون درج بفرمایید
    باشد که ان شالله دراین امر خداپسندانه شریک شویم و بانی خیر ان شالله
    آدرس سایت ما SEGALCHARITY.ORG
    باتقدیم احترام
    موسسه خیریه حامی کودکان مبتلا به فلج مغزی سگال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *