آسیب‌های پاک نکردن آرایش قبل از خواب

آسیب‌های پاک نکردن آرایش قبل از خواب

احتمالا شما هم این عبارت را شنیده باشید که پاک نکردن مواد آرایشی در شب و هنگام خواب ممکن است، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به پوست صورت وارد کند. مخصوصاً اگر این کار چندین بار پشت سر هم تکرار شود؛ چرا که زمان خواب و استراحت زمانی است که خون‌رسانی در زیر پوست افزایش پیدا کرده و تغذیه، بازسازی و ترمیم سلول‌های پوستی انجام می‌شود. حال فرض کنید در طول روز، آرایش روی صورت شما مقدار زیادی آلودگی و ذرات گرد و غبار را به خود جذب کرده باشد. این آلودگی‌ها به همراه گرد و غبار اگر شب تا صبح نیز روی صورت شما باقی بمانند، عملیات بازسازی سلو‌ها متوقف می‌شود و به جای اینکه صبح هنگام بیدار شدن با یک صورت شاداب و شفاف مواجه شوید، صورتی کدر و آلوده را خواهید دید. اگر شما هم تا به حال قبل از خواب آرایش خود را پاک نمی‌کردید بهتر است چند دقیقه از وقت خود را باما بگذرانید.

مضرات ماندن لوازم آرایش روی پوست

ایجاد جوش و تیره شدن رنگ پوست

هنگام خواب و استراحت سلول‌های پوست به ترمیم و تولید چربی می‌پردازند. اگر مواد آرایشی روی پوست صورت مانده باشد، چربی‌های تولید شده، ذرات آرایشی را به دام انداخته و باعث مسدود شدن منافذ پوست صورت می‌شوند. این کار به خودی خود پوست را تخریب می‌کند. علاوه بر آن، مواد آرایشی در طول روز مقدار زیادی باکتری و آلودگی را به خود جذب می‌کنند. ماندن آنها در طول شب روی پوست صورت می‌تواند جوش‌های سرسیاه و آکنه‌ها را به وجود بیاورد. همچنین افرادی که پوست صورت آنها دارای مقدار زیادی جوش است، باقی ماندن پرایمرهای چرب و غلیظ یا مواد آرایشی روی پوست صورتشان هنگام خواب می‌تواند جوش‌ها را عفونی کند. اگر از ایجاد لکه‌های تیره روی پوست صورت خود هراس دارید، حتماً قبل از خواب آرایش صورت خود را پاک کنید.

پیری زودرس

هنگام خواب، سلول‌های پوست صورت بازسازی می‌شوند و در فرآیند بازسازی، سلول‌های مرده به سطح پوست می‌آیند. حال فرض کنید، عملیات بازسازی سلول‌ها زیر مقدار زیادی مواد آرایشی صورت بگیرد! در این صورت مواد آرایشی، سلول مرده را به دام خود می‌اندازند و مانع از به وجود آمدن سلول‌های جدید می‌شوند. این کار به مرور کلاژن سازی را در پوست متوقف کرده و سبب ایجاد پیری زودرس یا چین و چروک‌های اطراف چشم و پیشانی می‌شود. یک آزمایش در سال ۲۰۱۳ انجام شد، در طی این آزمایش، زنی برای ۳۰ شب با صورت آرایش کرده می‌خوابید. حتی صبح هنگام بیدار شدن بدون شستن صورت خود، روی آرایش شب قبل آرایش می‌کرد. اتفاقی که بعد از این مدت افتاد باورنکردنی بود. بعد از ۳۰ روز این زن ۱۰ سال پیرتر شده بود. پس اگر از ایجاد چین و چروک روی صورت خود می‌ترسید با مواد آرایشی نخوابید.

آسیب‌های پاک نکردن آرایش قبل از خواب

تیره شدن رنگ پوست

لازم است بدانید که اگر برای مدت کوتاهی آرایش خود را هنگام خواب پاک نکنید، رنگ پوست صورت شما کاملاً تیره می‌شود. البته نه آن رنگ تیره و جذابی که بر اثر برنزه شدن یا سولار به دست می‌آید، بلکه رنگ تیره و کدری که برای هیچ کس جذاب نیست. حتی افرادی که پوست تیره دارند، با پاک نکردن آرایش خود هنگام خواب بعد از مدتی شاهد پدیدار شدن لکه‌های زشت روی صورت خود خواهند بود.

آسیب‌های پاک نکردن آرایش قبل از خواب

عفونت چشم

هر ماده آرایشی اعم از ریمل ابرو، ریمل چشم، خط چشم، سایه و پرایمر که در اطراف چشم استفاده می‌شوند، بعد از مدتی عفونت چشم را به دنبال خواهند داشت. به طور کلی مواد آرایشی بعد از گذشت چند دقیقه به چشم وارد می‌شوند. ماندن ریمل روی مژه‌ها به مرور آن‌ها را شکننده و کم پشت می‌کند. علاوه بر آن، به علت بسته شدن منافذ پوست و فولیکول‌های مو مقدار زیادی التهاب اطراف پلک به وجود می‌آید. ایجاد التهاب اطراف پلک منجر به ریزش مژه‌ها می‌شود. اغلب افرادی که به صورت روزانه از مواد آرایشی استفاده می‌کنند، هر چند وقت یک بار به عفونت چشم دچار می‌شوند. حال فکر کنید این مواد آرایشی شب‌ها هنگام خواب نیز روی چشم باقی بماند. این مشکل می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت چشم را چندین برابر افزایش دهد.
یکی از نکات جالبی که لازم است در ارتباط با ریمل بدانید، آلوده شدن بطری ریمل به باکتری است. هنگام ریمل زدن، باکتری‌های روی سطح پوست به براش ریمل چسبیده و بطری ریمل را آلوده می‌کنند. طبق مطالعات، اکثر بطری‌های ریمل به باکتری‌های سطح پوست آلوده هستند. ریمل یکی از وسایل شخصی حساب می‌شود. نباید از ریمل کسی استفاده کنید یا ریمل خود را به کسی قرض بدهید؛ چرا که عفونت چشم تا مدت‌ها خود را نشان نمی‌دهد. پس تنها به این فکر نکنید که فردی به علت نداشتن قرمزی چشم عفونت ندارد و به خود اجازه استفاده از ریمل آن را بدهید، در حالیکه این طرز فکر کاملاً غلط بوده و در اغلب موارد منجر به انتقال عفونت چشم می‌شود. گاهی اوقات در این موارد التهاب قرنیه نیز به وجود می‌آید.

آسیب‌های پاک نکردن آرایش قبل از خواب
با خواندن این پاراگراف مصمم می‌شوید که دیگر از ریمل دیگران استفاده نکنید. شاید با خود فکر کنید که کنه‌ها تنها روی درخت یا برخی از گیاهان و در مکانی که بهداشت وجود ندارد رشد می‌کنند. در حالی که این‌گونه نیست. کنه‌هایی وجود دارند که روی فولیکول‌های مژه زندگی می‌کنند. در صورتی که یک ریمل برای چند نفر استفاده شود یا ریمل کسی را قرض بگیرید، ممکن است این کنه‌ها به چشم شما نیز وارد شوند و بعد از مدتی خشکی آب چشم و عفونت شدید چشم‌ها به وجود می‌آید. اگر شما هم از این کنه‌های چندشی هراس دارید، ریمل کسی را قرض نگیرید. علاوه بر آن، هنگام خرید ریمل حتماً به پلمپ بودن آن توجه کنید؛ چرا که فروشنده ممکن است ریمل را برای تست به افراد متفاوتی داده باشد!
برخی از افراد به دلایل گوناگون داخل ماشین درحال حرکت یا قطار و هواپیما اقدام به زدن ریمل یا استفاده از مواد آرایشی می‌کنند. فرض کنید در حین حرکت، هنگام ریمل زدن مقداری از قرنیه شما خراش بر دارد. در این صورت عفونتی جدی و خطرناک در چشم‌های شما به وجود می‌آید. حال اگر این ریمل دارای باکتری‌های آلوده باشد، این وضع وخیم‌تر می‌شود. اگر ریمل را هنگام خواب از روی چشم‌های خود پاک نکنید، احتمال وارد شدن باکتری‌های گوناگون به چشم افزایش پیدا می‌کند. برای پاک کردن ریمل از روی چشم‌ها می‌توانید از تونر، شیرپاک‌کن، دستمال مرطوب مخصوص پاک کردن آرایش چشم استفاده کنید.

آسیب‌های پاک نکردن آرایش قبل از خواب

خشکی لب

برخی از افراد در فصل پاییز و زمستان به علت خشکی هوا و کمبود رطوبت به خشکی لب مبتلا می‌شوند. در واقع هنگامی که رطوبت محیط و پوست کاهش پیدا کند، لب‌ها خشک می‌شوند. ماندن رژ لب و مواد آرایشی روی لب هنگام خواب منجر می‌شود لب‌ها رطوبت خود را به طور کامل از دست دهند و بعد از مدتی شاهد پوسته پوسته شدن و خشکی شدید لب خواهید بود. در این صورت حتی استفاده از بالم لب و ویتامین A نیز نمی‌تواند کمک زیادی به شما کند.

آلودگی میکروبی بالش

یکی از اتفاقات بد دیگری که در اثر پاک نکردن آرایش به وجود می‌آید آلوده شدن میکروبی بالش است. در واقع هنگامی که با صورت آلوده و دارای مواد آرایشی روی بالش می‌خوابید، بالش به باکتری‌ها آلوده شده و حتی اگر شب بعدی صورت خود را بشویید و روی آن بالش بخوابید، باکتری‌ها به پوست صورت شما نفوذ می‌کنند و به مرور لکه‌های تیره را به وجود می‌آورند.

به هم خوردن تعادل عفونت‌های مخمری

لازم است بدانید که عفونت مخمری به طور طبیعی در مکان‌های مرطوب بدن انسان زندگی می‌کند. از جمله این مکان‌ها می‌توانیم به دستگاه تناسلی، پوست و دهان اشاره کنیم. البته این مخمرها همیشه در حالت متعادل قرار دارند. مگر آنکه عواملی سبب برهم خوردن تعادل آنها شود. ماندن مواد آرایشی بر روی پوست صورت برای ساعت‌های طولانی ممکن است تعادل مخمرها را بر هم زند و در این صورت، قارچ‌ها خود را نمایان می‌کنند. از بین بردن قارچ‌های پوستی روند طولانی دارد و ممکن است تمام لباس‌ها، بالش و رختخواب شما را آلوده کند.

پاک کننده‌های صورت

پاک کننده‌های متفاوتی برای مواد آرایشی صورت وجود دارد. اولین و معروف‌ترین این پاک کننده‌ها دستمال مرطوب است. این دستمال‌ها کاغذی یا پارچه‌ای هستند. همچنین به علت داشتن رطوبت در بسته‌بندی‌های محکم قرار دارد. برخی از این دستمال‌ها دارای آثار ضد پیری و ضد باکتریایی نیز هستند. بنابراین علاوه بر پاک کردن صورت از مواد آرایشی، احتمال قرار گرفتن باکتری روی پوست را کاهش می‌دهند. به زبان ساده‌تر برخی از دستمال مرطوب‌ها می‌توانند پوست صورت را ضدعفونی کنند.
پاک‌کننده بعدی« میسلارواتر» نام دارد. این محلول بر پایه آب بوده و فاقد الکل یا مواد شیمیایی مضر است. از مزیت‌های مهم میسلارواتر  آبرسانی به پوست صورت است. این محلول‌ها می‌توانند آرایش‌های سنگین را به راحتی از روی پوست صورت پاک کنند. علاوه بر آن، مانع خشک شدن پوست صورت نیز می‌شوند. میسلارواترها در انواع متفاوتی وجود دارند. برخی از آنها مناسب پوست چرب، برخی مناسب پوست خشک و برخی مناسب پوست مختلط هستند. افراد متفاوت بر اساس نوع پوست صورت خود می‌توانند میسلارواتر مناسب را انتخاب کنند. برای استفاده از میسلار واتر می‌توانید مقداری از آن را روی پنبه یا پد پاک کننده آرایش بریزید. سپس پنبه را روی صورت خود به آرامی فشار دهید و با حرکات رفت و برگشتی مواد آرایشی را پاک کنید.

آسیب‌های پاک نکردن آرایش قبل از خواب
تونر نیز در دسته پاک‌کننده‌ها قرار می‌گیرد. این محلول بر پایه آب بوده و می‌تواند PH پوست را تنظیم کند. برای استفاده از تونر ابتدا باید با یک پاک کننده دیگر آرایش صورت خود را پاک کنید. سپس تونر را جهت پاکسازی عمیق پوست روی یک پد یا پنبه ریخته و به صورت خود بزنید. برای روتین پوستی استفاده از تونر توصیه می‌شود.
از جمله پاک کننده‌های معروف که قدمت زیادی نسبت به سایر پاک کننده‌ها دارند، شیر پاک‌کن است. حدود ۳۰ درصد از یک شیر پاک‌کن را چربی و ۷۰ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. برای استفاده از شیر پاک‌کن می‌توانید آن را روی یک پنبه ریخته و سپس صورت خود را به شیر پاک کن آغشته کنید. بعد از استفاده از این پاک کننده باید صورت خود را با آب ولرم بشویید و از یک آبرسان استفاده کنید. شیر پاک‌کن‌ها نیز انواع متفاوتی دارند. اگر پوست حساسی دارید می‌توانید شیر پاک‌کن مناسب پوست حساس را انتخاب کنید.
علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، ژل‌ها و شامپوهای بچه نیز برای شستشوی مواد آرایشی استفاده می‌شوند. ژل‌های شستشوی صورت در انواع متفاوتی وجود دارند. به طور مثال اگر پوست چربی دارید می‌توانید ژل شستشوی صورت مخصوص پوست چرب را انتخاب کنید. برای استفاده از ژل یا شامپو بچه ابتدا باید صورت خود را به این شامپوها آغشته کرده و سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از شستن صورت توصیه می‌شود. البته برخی از متخصصان پوست، استفاده از ژل مخصوص شستشوی صورت را به شامپو بچه ترجیح می‌دهند.

سخن آخر

احتمالاً پس از مطالعه این مقاله متوجه شده‌اید که پاک کردن آرایش صورت قبل از خواب بسیار واجب است. حتی اگر روز سختی را پشت سر گذاشته‌اید و بسیار خسته هستید، قبل از خواب، آرایش صورت خود را پاک کنید. می‌توانید ابتدا از یک دستمال مرطوب مناسب نوع پوست خود برای پاک کردن صورت و چشم‌ها بهره بگیرید و سپس آن را با آب ولرم بشویید. بعد از شستن نیز همان‌طور که گفتیم باید مقداری کرم مرطوب کننده یا آبرسان به پوست صورت خود بزنید. بهتر است برای دور چشم‌ها از کرم مخصوص دور چشم استفاده کنید. اسپری کردن گلاب نیز در این مرحله می‌تواند به از بین رفتن لکه‌های صورت و روشن شدن رنگ پوست کمک بسیاری کند.
علاوه بر شب‌ها لازم است که روزانه دو مرتبه پوست صورت خود را با شوینده مخصوص بشویید. در طول روز به علت ترشح چربی روی سطح پوست، جذب آلودگی‌ها و اثرات مضر رادیکال‌های آزاد آسیب‌های بسیاری به پوست وارد می‌شود. این عوامل الزام را برای شستن صورت به وجود می‌آورند. به غیر از شستشوی مداوم صورت، لازم است هفته‌ای دو مرتبه از لایه بردارها یا اسکراب‌های روشن کننده پوست برای از بین رفتن سلول‌های مرده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *