انواع لایه بردارها و کاربرد آن‌ها

کاربرد لایه بردار

استفاده از لایه بردارها از قدیم رایج بوده، شاید برخی از مادربزرگ‌ها برایمان تعریف کرده باشند که در گذشته چگونه لایه بردارهای خانگی تهیه می‌کردند تا پوستی سالم و شفاف داشته باشند. به طور مثال قدیمی‌ترها مقداری برگه‌های هلو خشک شده یا به قول خودمان قیسی را در آب خیس می‌کردند. سپس قیسی‌های خشک شده را برای ۲۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار می‌دادند. کاربرد این اسکراب برای از بین بردن لکه‌های تیره صورت بود و یا برخی دیگر با استفاده از سفیداب و خاک رس نوعی ماسک لایه بردار تهیه می‌کردند. همان‌طور که می‌بینید ماسک‌های صورت، قدمت طولانی دارند، اگر شما هم علاقه‌مند به دانستن جزئیات بیشتری از اسکراب‌های صورت  هستید، پیشنهاد می‌کنیم چند دقیقه از وقت خود را به مطالعه مقاله زیر اختصاص دهید.

لایه بردارها به چند دسته تقسیم می‌شوند

بسیاری از افراد گمان می‌کنند، اسکراب و ماسک صورت با یکدیگر فرقی ندارد. در حالی که این‌گونه نیست، تفاوت‌های بسیاری میان این دو وجود دارد. افراد متفاوت بسته به نوع پوست خود می‌توانند اسکراب یا ماسک صورت را استفاده کنند. اسکراب‌ها بافت کرمی ندارند و کمتر لایه برداری می‌کنند. البته اسکراب‌ها حاوی دانه‌های لایه بردار هستند. در اسکراب‌های آماده، دانه‌های هسته زردآلو خرد شده یا مقداری شن و از این دسته مواد وجود دارد. اما ماسک صورت بیشتر از ترکیبات طبیعی مانند زغال یا خاک رس تشکیل می‌شود. لازم است بدانید که اسکراب و ماسک صورت هر دو عملیات لایه برداری را انجام می‌دهند.

لزوم استفاده از لایه‌ بردارها

شاید با خود فکر کنید، الزام استفاده از لایه بردارها در چیست؟ یا چرا واجب است که هفته‌ای دو مرتبه از لایه بردار استفاده کنید؟ در ادامه قصد داریم پاسخ این سؤال را به طور کامل بدهیم. به طور کلی اگر می‌خواهید پوستی سفت، جوان و شاداب داشته باشید، باید استفاده از لایه بردار را جزو روتین پوستی خود قرار دهید. سلول‌های صورت به شکل مداوم تولید و ترمیم می‌شوند.  بنابراین تولید مداوم سلول‌ها سبب آشکار شدن سلول‌های مرده صورت می‌شود. این سلول‌های مرده با استفاده از لایه بردارها از بین می‌روند. از بین رفتن سلول‌های مرده سبب روی کار آمدن سلول‌های جدید، شفاف و سالم می‌شود.

کلاژن، ماده‌ای است که در پوست صورت وجود دارد؛ اما گاهی اوقات به علت تحریک نشدن، کلاژن سازی در پوست انجام نمی‌گیرد. احتمالاً می‌دانیداین ماده  می‌تواند چروک‌های صورت را از بین ببرد یا مانع از ایجاد آنها شود. با استفاده از لایه برداری، کلاژن‌های صورت تحریک می‌شوند و اگر می‌خواهید بدون بوتاکس و تزریق ژل جوان بمانید، حتماً باید لایه برداری را انجام دهید.

انواع لایه بردارها و کاربردهای آنها

برخی از افراد، کرم‌های گران قیمت دور چشم و ضد چروک را خریداری می‌کنند؛ اما بعد از یک استفاده طولانی مدت، اعتراض آنها بلند می‌شود که چرا کرم تأثیر خود را نمی‌گذارد و چروک‌های صورت همچنان پابرجا باقی‌مانده‌اند؟ در جواب این افراد باید بگوییم که به طور کلی کرم‌های ضدچروک یا دور چشم خاصیت زیادی برای از بین بردن چروک‌ها از خود نشان نمی‌دهند. قوی‌ترین کرم‌ها می‌توانند چروک‌ها را تا حدودی کم رنگ کنند؛ اما برای کم‌رنگ شدن چروک‌ها حتماً باید کرم را روی پوست تمیز بزنید. منظور از پوست تمیز، پوست شسته شده نیست؛ بلکه پوستی است که قبلاً آن را لایه‌برداری کردید. لایه برداری پوست منجر به نفوذ عمیق کرم ضد چروک می‌شود. هنگامی که کرم‌های ضد چروک به صورت عمیق در پوست نفوذ کنند، بعد از مدتی چروک‌ها کم‌رنگ می‌شوند. پس برای کارایی بهتر کرم‌ها، لایه برداری واجب است.

اسکراب‌ها نه تنها برای صورت بلکه برای بدن نیز استفاده می‌شوند. قرار دادن یک لایه بردار قوی روی پوست صورت و بدن می‌تواند موجب ایجاد آرامش شود. علاوه بر آن، روشن شدن و شفاف شدن رنگ پوست نیز به بهتر شدن روحیه کمک می‌کند. همان‌طور که می‌بینید استفاده از لایه بردارها خالی از لطف نیست.

چه زمانی برای استفاده از لایه بردارها مناسب است؟

درست است که لایه برداری خواص بسیاری دارد. اما استفاده روزانه از آن توصیه نمی‌شود. باید دو الی سه مرتبه در هفته از لایه بردارها استفاده کنید. البته افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، بهتر است تنها یک مرتبه در هفته لایه برداری کنند. اگر نوع پوست خود را کامل نمی‌شناسید، بهتر است برای تعیین زمان درست لایه برداری به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

انواع لایه بردارهای خانگی

ماسک جوش شیرین و لیمو

این لایه بردار را نباید برای صورت استفاده کنید. ماسک جوش شیرین و لیمو برای روشن کردن نواحی تیره بدن مانند آرنج یا سر زانو بسیار مؤثر واقع شده است. یک عدد لیموترش تازه را آب گرفته و با جوش شیرین ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی نواحی تیره قرار دهید و برای یک روز منتظر بمانید تا کاملاً خشک شود. سپس آن را با آب ولرم شسته و از کرم آب‌رسان استفاده کنید. برای نتیجه گیری بهتر می‌توانید هفته‌ای سه مرتبه نواحی تیره را با استفاده از این ماسک خانگی لایه برداری کنید.

انواع لایه بردارها و کاربردهای آنها

ماسک شکر قهوه‌ای و روغن زیتون

برای تهیه این ماسک ابتدا باید دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق سوپ‌خوری شکر قهوه‌ای ترکیب کنید. سپس آن را روی پوست صورت قرار دهید. می‌توانید با استفاده از انگشتانتان، دانه‌های شکر را روی پوست خود ماساژ دهید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک صورت می‌تواند سلول‌های مرده را کاملاً پاک‌سازی کند. همچنین به علت داشتن روغن زیتون مصرف آن برای افرادی که پوست خشک دارند، بلامانع است.

انواع لایه بردارها و کاربردهای آنها

ماسک پرتقال و شکر

برای تهیه این لایه بردار باید آب یک پرتقال را بگیرید. سپس آن را با یک قاشق سوپ‌خوری شکر و مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید. ماسک را با یک براش به صورت یا بدن خود بزنید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. بعد از استفاده از این ماسک بهتر است از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. ماسک پرتقال و شکر می‌تواند پوست‌های تیره ناشی از آفتاب سوختگی را روشن کند. همچنین به علت داشتن ویتامین C به تقویت سلول‌های پوست نیز کمک بسیاری می‌کند.

ماسک خیار

ماسک خیار برای همه آشنا است. برای تهیه این ماسک لایه بردار، ابتدا باید یک خیار را داخل یک پیاله ماست رنده کنید. سپس مقداری نمک دریا داخل آن بریزید. ترکیب به دست آمده را با استفاده از براش روی صورت یا قسمتی از بدن خود بزنید. بعد از گذشت نیم ساعت، ناحیه را با آب ولرم شستشو دهید. این ماسک، سلول‌های مرده را از بین برده و باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

ماسک جو دوسر

جو دوسر از جمله غلاتی است که خواص بسیاری برای سلامتی بدن انسان دارد. برای تهیه ماسک جو دوسر به صورت خانگی ابتدا باید دو قاشق غذاخوری جو دوسر را داخل یک لیوان شیر ریخته و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا یک ترکیب نرم و خمیری به دست بیاید. سپس ترکیب را کنار بگذارید تا دمای آن پایین آمده و خنک شود. بعد از خنک شدن، ماسک جو دوسر و شیر را با یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر بادام ترکیب کرده و به پوست خود بزنید. بعد از گذشت نیم ساعت پوست خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک روشن کننده است و به لایه برداری پوست کمک بسیاری می‌کند.

ماسک زردچوبه

ماسک زردچوبه یک لایه‌بردار قدرتمند است. با استفاده از آن، علاوه بر از بین رفتن سلول‌های مرده پوست صورت می‌توانید به روشن شدن رنگ پوست نیز کمک بسیاری کنید. از ماسک‌های زردچوبه معمولاً برای سفید شدن پوست استفاده می‌شود. البته ماسک زردچوبه برای از بین بردن جوش و منافذ پوست نیز بسیار مؤثر است. برای تهیه این لایه بردار قوی ابتدا باید یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با دو قاشق غذاخوری ماست چکیده و کم چرب ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را با استفاده از یک برس نرم روی پوست خود قرار دهید. بعد از خشک شدن، صورت خود را با آب ولرم بشویید. سپس می‌توانید از آب‌رسان یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

انواع لایه بردارها و کاربردهای آنها

ماسک شیر

این ماسک یکی از لایه بردارهایی است که علاوه بر لایه برداری به نرم شدن پوست نیز کمک بسیاری می‌کند. برای تهیه این ماسک ابتدا باید دو قاشق غذاخوری شیر را با یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری موز رنده شده ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست صورت خود قرار دهید و بعد از ۳۰ دقیقه آن را بشویید. این ماسک، رطوبت مورد نیاز برای پوست را تا حد زیادی تأمین می‌کند. افرادی که بر اثر آفتاب سوختگی به تیرگی پوست مبتلا شدند، می‌توانند این ماسک را سه مرتبه در هفته برای روشن شدن رنگ پوستشان استفاده کنند. طبیبان طب سنتی معمولاً استفاده از این لایه‌بردار را برای افرادی که پوست خشکی دارند، توصیه می‌کنند. این ماسک به دلیل داشتن موز و شیر بسیار مغذی بوده و می‌تواند پوست شما را جذاب و شاداب کند.

ماسک زغال

عده بسیاری از شما  لایه بردار زغال را استفاده کرده‌اید یا اسم آن را شنیده‌اید. برای استفاده از این لایه بردار قدرتمند ابتدا باید پودر زغال فعال را با ترکیب آب و ژلاتین مخلوط کنید. سپس ماسک به دست آمده را با استفاده از انگشتان با یک برس نرم روی پوست صورت خود قرار دهید. برای پاک کردن این ماسک باید منتظر بمانید تا کاملاً خشک شود. سپس آن را مانند ماسک‌های کشی از روی پوست صورت خود بردارید. می‌توانید باقیمانده‌های زغال را با مقداری آب گرم و پنبه پاک کنید. بعد از استفاده از این لایه بردار حتماً کرم آب‌رسان و نرم کننده بزنید.

ماسک سیب زمینی

تهیه این ماسک ساده به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. تنها یک عدد سیب زمینی نیاز است. باید این سیب زمینی را به ورقه‌های نازک برش داده و آن را روی پوست خود قرار دهید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه برش‌های سیب زمینی را از روی پوست برداشته و پوستتان را با آب ولرم بشویید. ماسک سیب زمینی برای از بین بردن لکه‌های تیره صورت بسیار مؤثر است. عده‌ای از افراد آن را یک لایه بردار قدرتمند می‌دانند. لایه برداری سیب زمینی آن قدر مؤثر است که می‌تواند لکه‌های تیره روی زانو را نیز به مرور روشن کند.

کاربرد لایه بردار

سخن پایانی

پس از مطالعه این مقاله احتمالاً متوجه شده‌اید که استفاده از لایه بردار چقدر می‌تواند به شاداب ماندن پوست شما کمک کند. لایه بردارهای خانگی از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر بوده و مواد اولیه آنها نیز در اغلب خانه‌ها پیدا می‌شود. حتی اگر مواد مورد نیاز برای تهیه لایه بردارهای بالا را نداشتید، می‌توانید با استفاده از انواع میوه‌ها ماسک‌های صورت خانگی تهیه کنید. به طور مثال رنده میوه هلو یک ماسک لایه بردار و روشن کننده است که می‌تواند ویتامین‌های مورد نیاز برای پوست صورت را تأمین کند. به‌ غیر از آن می‌توانید میوه‌هایی مانند توت فرنگی را برای لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده پوست استفاده کنید. بدین منظور باید دو الی سه عدد توت فرنگی متوسط را با استفاده از قسمت ریز رنده به حالت پوره در بیاورید. سپس آن را با مقداری ماست و جو دوسر ترکیب کرده تا یک اسکراب ضد لک و روشن کننده داشته باشید. به طور کلی کاربرد اسکراب‌های خانگی به زمان استفاده از آنها بستگی دارد. یعنی برای نتیجه گیری بهتر، حتما باید هفته‌ای دو مرتبه از آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *