دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

حتماً می‌دانید که پوشاک جزو نیازهای اولیه انسان به حساب می‌آید. لباس‌ها از طریق خیاط و طراح با استفاده از پارچه‌های گوناگون تولید می‌شوند. همچنین برندهای متفاوتی برای تولید لباس وجود دارد که هرساله ابتدای فصل‌ها از مجموعه‌های خود رونمایی می‌کند. پوشاک استفاده بسیار گسترده‌ای دارند و کمتر کسی پیدا می‌شود که به نوع استایل خود و لباس‌های مورد استفاده‌اش علاقه‌ای نشان ندهد. رازهای جالبی در ارتباط با پوشاک وجود دارد. همچنین برخی از لباس‌ها تاریخچه جالبی دارند. در این مقاله تصمیم گرفتیم دانستنی‌های جالب در مورد پوشاک را برایتان شرح دهیم. دانستن تاریخچه نام‌گذاری بسیاری از لباس‌ها برای عده زیادی از افراد جالب به نظر می‌رسد. می‌توانید چند دقیقه از وقت خود را صرف مطالعه این مطالب جالب کنید. قطعاً با خواندن هر پاراگراف از این مطلب علامت تعجب بزرگی در ذهن شما نقش می‌بندد!

عجیب اما واقعی

1- شاید برایتان جالب باشد بدانید که در ایالات متحده آمریکا هر فرد، به طور متوسط حدود هفت عدد شلوار جین دارد که هر کدام را برای یک روز در هفته انتخاب کرده و می‌پوشد. در ارتباط با شلوار چند صد سال است که مردان در کشورهای گوناگون گاهی شلوارهای کوتاه را می‌پوشند. در حالی که تنها بعد از جنگ جهانی دوم، زن‌ها مجاز به پوشیدن شلوارهای کوتاه شدند. آن هم به علت کمبود پارچه و مقرون به صرفه بودن شلوارهای کوتاه بود. تا قبل از آن، زن‌ها فقط می‌توانستند شلوارهای بلند یا دامن را بپوشند.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

2- تیشرت یکی از محبوب‌ترین نوع پوشاک در جهان است که هر سال حدود دو میلیارد از انواع متفاوت تیشرت‌ها به فروش می‌رسد.

3- اگر امروزه لباس‌های بنفش را به راحتی به تن می‌کنید، شاید برایتان جالب باشد بدانید که از لحاظ تاریخی در گذشته تنها افراد معروف، اشراف در رم ایتالیا و قاضی‌ها می‌توانستند لباس‌های بنفش را به تن کنند. پوشیدن لباس بنفش برای افراد عادی ممنوع بود!

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

4-قدیمی‌ترین لوازم جانبی مورد استفاده برای لباس‌ها کمربند است که از سال‌های بسیار طولانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعد از آن دومین رتبه به دامن تعلق میگیرد. نسل‌های گذشته ما همگی از دامن استفاده می‌کردند.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

5- اولین مجله مد در سال ۱۹۸۶ در آلمان فروخته شد. از آن زمان به بعد فروش مجله‌های مد رونق گرفت و امروزه شاهد چاپ مجله‌های مد بسیاری توسط کمپانی‌های متفاوت هستیم.

6- از آن‌جایی که قیمت همه چیز در حال افزایش است. اما طی یک آمار جهانی، قیمت لباس‌ها نسبت به سال ۹۲ حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

7- در سال ۱۹۰۷، زنی در یکی از سواحل بوستون به دلیل پوشیدن لباس شنا یک تکه دستگیر شد! در آن زمان پوشیدن چنین لباس‌هایی برای بانوان مرسوم نبود. پس اگر امروز به راحتی انواع متفاوت لباس شنا را استفاده می‌کنید، خوشحال باشید!

8- در ارتباط با لباس بیرون شاید برایتان جالب باشد بدانید که در گذشته شکل لباس‌های زنانه و مردانه کاملاً متفاوت از شکل‌های امروزی بود!

9- آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که بلندترین لباس عروس جهان چگونه بوده است و یا اصلاً لباس عروسی پیدا می‌شود که انتهای دامن آن قدر بلند باشد که به بلندترین لباس عروس جهان تبدیل شود؟ بله لباس عروسی به بلندای ۱.۸۵ مایل وجود داشته است.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

10- شلوار جین Levi’s یکی از معروف‌ترین برندهای شلوار جین به حساب می‌آید. امروزه ممکن است قیمت گزافی برای یک شلوار از این برند بپردازید. اولین شلوار جین levis در سال ۱۸۵۳ به قیمت ۶ دلار فروخته شد. قیمت این شلوار در آن زمان با قیمت پودر طلا برابری می‌کرد.

11- استفاده از کفش‌های پاشنه بلند برای زنان از قدمت بسیار طولانی برخوردار است. در قرن ۱۸ استفاده از کفش‌های پاشنه بلند برای دختربچه‌ها نیز مد بود.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

12- اولین پروژه مایکل کورس صاحب کمپانی بزرگ MK لباس عروس مادرش بود. در آن زمان مایکل کورس تنها ۵ سال داشت.

13- پیراهن سیاه کوچولو هنگامی که در سال ۱۹۲۶ برای اولین بار عرضه شد آن را از لحاظ کاربردی و ساده بودن با ماشین فورد مقایسه کردند.

14- بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند تا حد ممکن اخلاقی و دوستدار محیط ‌زیست باشند، اما کیف‌های Stella McCartney پا را فراتر گذاشتند و از ذرت ساخته می‌شوند.

15- تا اوایل قرن نوزدهم برای نمایش لباس‌ها از مدل‌ها یا سوپر مدل‌ها استفاده نمی‌شد. کمپانی‌های بزرگ لباس‌ها را برای نمایش به تن مانکن یا عروسک می‌کردند.

16- هری وینستون طراح گران‌ترین کفش‌های دنیا بود. دمپایی یاقوت قرمزی که او طراحی کرد به قیمت 3 میلیون دلار فروخته شد!

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

17- ملکه‌ای از پرتغال برای پنهان کردن بارداری خود اولین دامن حلقه‌ای را پوشید و از آن زمان به بعد پوشیدن دامن‌های حلقه‌ای رواج پیدا کرد.

18- در قرون وسطا افراد فقیر از دستکش استفاده می‌کردند. در همان زمان ثروتمندان برای نشان دادن جواهرات خود یا ثروت زیادشان از دستکش استفاده نمی‌کردند.

19- امروزه وقتی که به بازار مراجعه می‌کنید با تعداد زیادی از مراکز خرید مواجه می‌شوید. شاید تابه‌حال از خود پرسیده باشید که اولین مرکز خرید را چه کسانی اختراع کردند. رومیان باستان اولین کسانی بودند که مرکز خرید را به وجود آوردند!

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

20- مارک جیکوبز که به خاطر تولید عطرهای گران قیمت و منحصر به فردش معروف شده است، یک خال‌کوبی از باب اسفنجی شلوار مکعبی دارد!

 

21- کمپانی گوچی یک شلوار جین به نام Gucci Genius Jeans را تولید کرد. شاید جالب باشد بدانید که این شلوار جین به قیمت خیره کننده ۳۱۳۴ دلار به فروش رسید!

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

22- اگر لباس‌های سربازان را دیده باشید متوجه خواهید شد که تعدادی دکمه روی آستین آنها وجود دارد. ناپلئون با این که با دنیای مد هیچ ارتباطی نداشت، اما پس از آن‌که می‌دید سربازان بینی خود را با آستین لباس‌های بدون دکمه‌شان پاک می‌کردند، دستور داد روی آستین‌ها دکمه قرار دهند.

23- دبلیو گریفیث، تهیه کننده فیلم‌های صامت در هالیوود، یک تهیه کننده فیلم بود. اما مژه‌های مصنوعی را برای زیباتر نشان دادن چشمان بازیگران زن، اختراع کرد.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

24- اگر تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که نام شلوارهای جین از کجا آمده است؟ باید بدانید که دریانوردان جنوایی در عامیانه به اسم “ژن” شناخته می‌شدند و شلوارهای نخی خاصی به تن می‌کردند، در حالی که ما کلمه “جین” را از نام آن‌ها گرفته‌ایم.

25- دهه ۱۹۵۰ خانواده‌های آمریکایی 11.5٪ از درآمد خود را صرف خرید پوشاک می‌کردند. امروزه آمریکایی‌ها حدود 3.5 درصد از درآمد خود را برای لباس کنار می‌گذارند.

26- آیا می‌دانستید که قبل از ملکه ویکتوریا لباس سفید را برای مراسم‌های عزا استفاده می‌کردند تا وقتی که ملکه ویکتوریا لباس عروس سفید پوشید و رنگ سفید را برای لباس عروس رایج کرد. با این حال مردم کشور چین هنوز هم در مراسم‌های عزاداری از لباس‌های سفید استفاده می‌کنند.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

27- یک زن در طول زندگی خود ۱۴۵ کیف را خریداری می‌کند. البته این مقدار به طور متوسط اندازه گیری شده است.

28- کتان، پنبه و پلی استر جزو رایج‌ترین پارچه‌هایی هستند که برای تهیه لباس از آنها استفاده می‌شود.

29- اگر امروزه با سوزن‌های فلزی به راحتی کارهای دوخت و دوز را انجام می‌دهید، لازم است بدانید که حدود ۳۰ هزار سال پیش سوزن را از استخوان حیوانات می‌ساختند!

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

30- والتر هانت، مردی امریکایی بود که سنجاق قفلی را در سال ۱۸۴۹ اختراع کرد.

31- حدود ۱۵۰۰ سال پیش، لباس‌های کودکان کاملاً شبیه به لباس‌های بزرگسالان بود. اما بعد از آن، سبک‌های متفاوتی برای کودکان به وجود آمد و لباس‌های کودکان تولید شدند.

32- در سرزمین‌های غربی، دامن تنها توسط بانوان استفاده می‌شود. در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر، دامن یا پیراهن را آقایان نیز استفاده می‌کنند! مثال آن هم، لباسی است که مردان عرب به تن می‌کنند.

33- در سال ۲۰۰ رومی‌ها کفش‌های مختلفی را به صورت متمایز برای پای چپ و راست تولید کردند. در آن زمان، کفشی که به پای راست پوشیده می‌شد با کفشی که به پای چپ پوشیده می‌شد متفاوت بود.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

34- خط چشم در بعیدترین مکان در مقبره پادشاه توت عنخ آمون پیدا شد. خط چشم در دهه ۱۹۲۰ یک کالای ارزشمند بود که در کیف آرایش زنان یافت می‌شد.

35- صنعت مد سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد دارد. پس جای تعجب نیست که صاحب برندهای مشهور آن‌قدر ثروتمند هستند.

36- شانل شماره ۵ را می‌توانید آغاز عطر مدرن در دهه ۱۹۲۱ بدانید.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

37- قبل از زمان کلئوپاترا، زنان لوازم آرایش نداشتند و از توت و میوه‌های رنگی برای آرایش صورت خود استفاده می‌کردند.

38- حدود ۱۰۰ سال پیش، هر زنی که موهای کوتاه داشت مردم خیال می‌کردند که بانوی خوبی نیست.

39- کسانی که به کلکسیون کراوات علاقه دارند به عنوان گراباتولوژیست شناخته می‌شوند.

40- الیزابت اول از طرف‌داران پروپاقرص کلاه بود. او همچنین قانونی را در ارتباط با استفاده زنان از کلاه ایجاد کرده بود. طبق آن قانون اگر بانوان در روزهای یکشنبه یا تعطیلات رسمی از کلاه استفاده نمی‌کردند باید جریمه هنگفتی را پرداخت می‌کردند.

41- تا قرن هفدهم مردان اصلاً از لباس زیر استفاده نمی‌کردند.

42- تا سال ۱۹۴۰ آقایان برای اسب سواری کفش‌های پاشنه بلند را به کار می‌بردند. آنها تصور می‌کردند که کفش‌های پاشنه بلند کمک می‌کند تا راحت‌تر سوار بر اسب شوند.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

43- حدود ۸۰ درصد از زنان جهان، کفش‌هایی را خریداری می‌کنند که به پای آنها تنگ است؛ چرا که اغلب زنان دوست دارند پاهایشان کوچک‌تر نشان داده شود.

44- شلوارهای گشاد ابتدا در داخل زندان لس‌آنجلس پوشیده شدند؛ چرا که افراد در آن زندان اجازه پوشیدن کمربند را نداشتند.

45- رومیان باستان در روز تولد خود لباس زرد به تن می‌کردند.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

45- زنان اروپایی در قرون وسطا از لباس‌هایی با رنگ سبز استفاده می‌کردند. آنها خیال می‌کردند لباس‌های سبز رنگ، نماد باروری و کمک هستند.

47- از آن‌جایی که آبی، رنگی است که نماد وفاداری به حساب می‌آید، افسران پلیس ایالات متحده آمریکا یونیفرم‌های آبی رنگ را به تن می‌کنند.

48- ژاکت‌های پشمی که هنوز اغلب افراد آن را استفاده می‌کنند یا بسیاری از کمپانی‌های معروف آن را تولید می‌کنند ابتدا برای نظامیان تولید شده بود.

دانستنی‌های جالب درمورد پوشاک

49- مردمی که در قرون وسطا زندگی می‌کردند مالیات‌های خود را از طریق دادن لباس پرداخت می‌کردند.

50- مرلین مونرو لباسی داشت که با ۶۰۰۰ بدلیجات تزئین شده بود. این لباس در سال ۱۹۹۹ در حراجی به قیمت 1.26 میلیون دلار فروخته شد.

51- دامن مینی به نام مینی کوپر، ماشین مورد علاقه طراح آن، مری کوانت، نام‌گذاری شد.

سخن آخر

همان‌طور که از مطالعه این مقاله متوجه شدید نکات جالبی در ارتباط با پوشاک وجود دارد. ما تنها قسمت کوچکی از آن نکات جالب را برایتان بیان کردیم. هنگامی که به تاریخچه آنها نگاه می‌کنید متوجه رمز و رازهای دنیای پوشاک می‌شوید. لباس‌هایی که امروز ما استفاده می‌کنیم و نام‌های خاصی برای آن‌ها گذاشته‌ایم از اتفاقاتی در گذشته نشات گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *